Fra 2025 bliver Volvos biler ‘veganske’

Nej, du kan selvfølgelig ikke spise en Volvo, når vi rammer 2025. Men fra det år vil der ikke være læder at finde i en ny Volvo.

Nej, du kan selvfølgelig ikke spise en Volvo, når vi rammer 2025. Men fra det år vil der ikke være læder at finde i en ny bil fra det svenske mærke.

2025 bliver et stort år for bilindustrien. Det markerer nemlig tidspunktet, hvor mange af de helt store bilproducenter for alvor vil sætte gang i skiftet til elbiler. Volvo er en af ​​dem. Det svensk/kinesiske mærke går ikke bare udelukkende at producere elbiler i 2030.

Fem år før det vil fabrikken kun lave interiør i elbiler, som består af mindst 25 procent genanvendligt materiale. Mærket vil desuden forlange at alle underleverandører udelukkende producerer ved hjælp af vedvarende energi.

Volvo Nordico
Når det kommer til kabiner vil de fremtidens Volvo’er kun bestå af det mærket kalder ‘vegansk læder’. Altså foruden genbrugsmaterialer.



LÆS OGSÅ: WHAT? VOLKSWAGEN DROPPER CURRY-WURST

Volvo mener nemlig, at bæredygtighed rækker langt udover den emissionsudledning, som selve bilproduktionen står for. Derfor vil læder som mulighed i nye Volvo’er snart forsvundet. Kunderne skal i stedet kunne vælge læderfrie alternativer.

Det skriver den danske importør i en pressemeddelse.

Et af alternativ er det materiale, som Volvo kalder Nordico. Det er lavet af genbrugte plastikflasker. Dog vil der stadig være blandingsprodukter i Volvos kabiner. Blandt andet nogle som indeholder uld. Det mener mærket godt, at de kan forsvare. Så længe produktionen overholder dyrevelfærdsbestemmelserne.

En udfordring af de større
Volvo fortæller samtidig, at deres mission rækker langt ud over, hvilke materialer der bruges i bilproduktionen. Mærket vil også gå efter at mindsket spildet i selve produktionen. Man vil, siger Volvo, finde en både at udnytte gummi, klæbemidler og andre produkter på i selve fremstillingsprocessen.

Det hele lyder som en meget stor mundfuld, og Volvo erkender da også, at man har påtaget sig en af de større udfordringer. Ikke desto mindre mener mærket sig i stand til at finde en løsning. Det ultimative mål er at kunderne ikke skal efterspørge animalske produkter i nye Volvo’er.

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk