Michael Schiebe, der forsvarede den udskældte, 4-cylindrede Mercedes-AMG C 63, er nu fortid som AMG-chef. Han bliver forflyttet efter en turbulent periode for mærket.
Mercedes fyrer nu manden bag den udskældte, 4-cylindrede AMG C 63.
Efter en periode med massiv kritik og skuffende salgstal, er den administrerende direktør for Mercedes-AMG, Michael Schiebe, blevet forflyttet.
Det oplyser Mercedes i en meddelelse ifølge Automotive Manufacturing Solutions.
Michael Schiebe fratræder sin stilling som øverste chef for performance-mærket den 1. december 2025.
Han har stået i spidsen for AMG i lidt over to et halvt år, siden marts 2023.
Hans tid som direktør har været præget af stor uro og flere kontroversielle beslutninger.
Forsvarede den udskældte C 63-model
Den absolut største kontrovers i Michael Schiebes tid som direktør var lanceringen af den nye Mercedes-AMG C 63 i 2022.
Her havde AMG valgt at erstatte den velkendte, 4-liters V8-motor med en lille, firecylindret hybrid-motor.
Beslutningen blev mødt med en storm af kritik fra både pressen og de loyale AMG-kunder.
Salget af den nye model har angiveligt været så skuffende, at den er blevet solgt med store rabatter.
På trods af den massive modstand har Michael Schiebe hele vejen igennem forsvaret beslutningen. Han mente, at Mercedes’ kunder var nødt til at elske det motorvalg.
Problemer med AMG One og ny V8 på vej
Den fejlslagne C 63 er ikke det eneste problem, der har ramt AMG i den seneste tid.
Mærkets nye hyperbil, AMG One, har også været plaget af problemer.
Hele 219 eksemplarer – næsten 80 procent af den samlede produktion – er blevet tilbagekaldt på grund af brandfare.
De mange problemer og den massive kritik ser nu ud til at have kostet Michael Schiebe jobbet som AMG-chef.
Han bliver i stedet forflyttet til en anden tung post i Mercedes-koncernen med ansvar for produktion og kvalitet. Mercedes har endnu ikke afsløret, hvem der overtager ledelsen af AMG.
Lederskiftet sker på et tidspunkt, hvor AMG er i gang med at finde tilbage til sine rødder. En ny V8-motor er under udvikling, og der er rygter om, at den næste C 63 kan få en seks-cylindret rækkemotor.
Den dybe krise hos AMG er ikke enestående i den tyske bilindustri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Porsche også i store økonomiske problemer. De er netop blevet tvunget til at droppe flere elbil-planer efter et tab på 13 milliarder kroner som følge af et svigtende elbilsalg.

