Annonce:

Forskere: Elbiler skal lyde som benzinbiler

Ny svensk undersรธgelse viser, at elbiler er svรฆre at hรธre i trafikken โ€“ og endnu svรฆrere at lokalisere, nรฅr flere holder samme sted. Lyden fra dem fรฅr skylden.

Elbiler som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4 har gjort byerne mere stille. Men det lave lydniveau kan vรฆre og er ogsรฅ et problem.

Sรฆrligt nรฅr flere elbiler er samlet, bliver det svรฆrt at hรธre, hvor bilerne er โ€“ og om der overhovedet er รฉn eller flere.

Det konkluderer forskere fra Chalmers Tekniska Hรถgskola i Sverige. Pรฅ baggrund af resultaterne af en ny undersรธgelse foreslรฅr de nu, at elbiler skal lyde mere som benzinbiler.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Elbiler med AVAS-lyd skaber forvirring

I dag skal nye elbiler udstyres med en sรฅkaldt AVAS-lyd. Det er en kunstig lyd, der skal advare fodgรฆngere ved lav hastighed.

Men ifรธlge forskerne er det langt fra sikkert, at lyden gรธr trafikken mere tryg.

โ€“ Kravene handler kun om at gรธre bilen hรธrbar. Men det er ikke nok, hvis man ikke kan hรธre, hvor bilen kommer fra, siger forskeren Leon Mรผller.

Han arbejder med akustik og trafikstรธj pรฅ Chalmers.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Benzinbiler er lettere at finde

Forskerne gennemfรธrte en lyttetest med 52 personer. Deltagerne sad i et lydstudie, hvor de skulle finde ud af, hvorfra en billyd kom.

Bรฅde elbiler og benzinbiler indgik i forsรธget. Det viste sig, at folk havde langt svรฆrere ved at lokalisere elbiler.

Og problemet blev vรฆrre, jo flere elbiler der blev afspillet samtidig. I flere tilfรฆlde blev mere end halvdelen af bilerne slet ikke opdaget.

Forskelle i elbilernes lyde er alt for smรฅ

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Den elbil, som havde den hรธjeste lyd i testen, klarede sig dรฅrligst. Den havde en to-tonet lyd, som findes i mange elbiler i dag.

Men netop den lyd blev hurtigt blandet sammen med andre elbiler, der lรธd pรฅ samme mรฅde. Samtidig var lyden ti decibel hรธjere end en benzinbil โ€“ men stadig svรฆrere at placere i rummet.

โ€“ I virkeligheden er der baggrundsstรธj fra bรฅde by og trafik. Og der virker elbillydene endnu dรฅrligere, siger medforfatter til studiet Wolfgang Kropp.

Mere efter annoncen:

Forskerne foreslรฅr forskelle mellem elbillyde

En af undersรธgelsens vigtigste pointer er, at alle elbiler i dag skal have samme type lyd.

Det gรธr det nรฆsten umuligt at skelne mellem tre identiske elbiler i samme omrรฅde. Derfor foreslรฅr forskerne, at der fremover bรธr vรฆre smรฅ variationer i lydene.

Mere efter disse links:

Det kan hjรฆlpe fodgรฆngere og cyklister med at lokalisere bilerne bedre.

โ€“ Vi siger ikke, at elbiler skal larme som fรธr i tiden. Men lyden skal give mening, siger Leon Mรผller.

Lovgivningen kan vรฆre nรธdt til at รฆndres, hvis man vil forbedre sikkerheden.

Mere efter annoncen:

Bรฅde EU og bilmรฆrkerne har vรฆret optagede af at mindske stรธj fra bilerne. Men spรธrgsmรฅlet er, om man har fjernet for meget lyd.

Den nye forskning sรฅr tvivl om, hvorvidt de nuvรฆrende regler rent faktisk forbedrer sikkerheden.

I stedet kan det ende med, at bilerne bliver svรฆrere at hรธre โ€“ isรฆr for dem, der er mest udsatte i trafikken.

Boosted tidligere fortalt om elbiler, der forsรธger at efterligne lydene i en forbrรฆndingsmotoren. Et skrรฆmmeeksempel er lyden fra den nye Dodge Charger Daytona. Hรธr selv her.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ