Ny forskning fra Stanford University vender op og ned på alt, vi ved om elbilers batterier. Hård og varieret kørsel forlænger levetiden med 38 procent.
Ny forskning om batterier i elbiler viser et overraskende resultat. Hård og varieret kørsel kan forlænge batteriets levetid med op til 38 procent. Det konkluderer forskere fra Stanford University.
Resultaterne kommer fra en omfattende undersøgelse. Den er udført af forskere ved det anerkendte amerikanske universitet.
Studiet er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature. Det udfordrer den gængse opfattelse af, hvordan man bedst passer på sit elbilbatteri.
I løbet af to år har forskerne testet 92 forskellige battericeller. De har opladet og afladet de mange celler på forskellige måder for at se, hvordan de nedbrydes.
Målet var at overvåge, hvordan batteriets generelle tilstand forringes over tid. Forskerne sammenlignede batterier, der blev afladet med en konstant og jævn strøm, med batterier, der blev udsat for dynamisk afladning.
Dynamisk kørsel forbedrer batteriets sundhed
Dynamisk afladning efterligner en mere aggressiv og varieret kørestil. Det er en stil med accelerationer og temposkift, som man oplever i almindelig trafik.
Resultatet var meget tydeligt for forskerholdet. De battericeller, som blev afladet med en varierende strømstyrke, havde en markant længere levetid.
Levetiden var op til 38 procent bedre end de celler, der blev afladet med en konstant og jævn belastning.
Forskerne er selv overrasket over fundet.
– Overraskende nok fandt vi, at dynamisk afladning forbedrer levetiden betydeligt sammenlignet med konstant strømafladning, skriver forskerne i deres konklusion.
Elbilers reelle ydeevne er bedre end test viser
Opdagelsen har også betydning for, hvordan batterier testes i dag. Forskerne påpeger, at nuværende testmetoder ofte bruger en konstant strøm.
De tests afspejler derfor ikke den faktiske brug af en elbil ude på vejene.
Det betyder, at batterierne i virkeligheden kan klare sig bedre, end mange standardiserede tests forudsiger. Bilejere kan altså potentielt have et mere holdbart batteri, end de er stillet i udsigt.
Det er ikke første gang, at den etablerede viden om bilindustrien bliver udfordret.
Blandt andet har en tysk professor for nylig forudsagt, at Kinas enorme bilindustri står over for en massiv nedtur, hvor kun en brøkdel af de nuværende 150 bilmærker forventes at overleve i det hele taget.

