Ifølge et nyt, tysk studie er elbilen op til 59 procent renere end benzin- og dieselbilerne. Undersøgelsen sender også hybriderne i skammekrogen.
Elbiler er et emne, der ofte kan få blodet til at rulle i debatten. Elbiler, der udelukkende kører på strøm, efterlader et lavere CO2-aftryk under kørsel sammenlignet med de samme kilometer i fossilbiler.
Men produktionen af elbiler, især batterierne, kræver energi og udvindingen af dyrebare materialer. Og på den måde kommer elbilen dårligere fra start.
En ny undersøgelse fra energi- og miljøforskning i Heidelberg, Tyskland, sparker nu flere tal ind i debatten.
Instituttet har opdateret tidligere forskning med de seneste tal for at give et mere præcist billede af emissionerne fra både elbiler og fossilbiler. Undersøgelsen tager højde for emissioner fra produktion, kørsel og skrotning af bilerne.
Resultaterne viser, at elbiler i gennemsnit producerer 53 procent mindre CO2-udledning end benzinbiler og 59 procent mindre end dieselbiler over hele elbilens levetid.
Det på trods af, at produktionen af elbiler generelt forurener mere. Det betyder, at en elbil “indhenter” det højere CO2-aftryk fra produktionen efter henholdsvis 4.500 kilometer sammenlignet med benzinbiler og efter 2.500 kilometer sammenlignet med dieselbiler.
Herefter er elbilen et mere klimavenligt valg, siger tyskerne.
Undersøgelsen viser også, at dieselbiler i Tyskland har højere emissioner end benzinbiler. Det skyldes, at dieselmotorer primært findes i større biler, som generelt har et højere brændstofforbrug.
Derudover har forskerne undersøgt plug-in hybrider. Men de er ikke nær så miljøvenlige som rene elbiler, da deres faktiske forbrug i høj grad afhænger af, hvor ofte bilejeren oplader dem.
Det er dog ikke alle, der er lige vilde med tanken om et ensidigt fokus på elbilerne. En af dem er den svenske milliardær Mats Qviberg, der er bestyrelsesformand for den svenske bilforhandlergigant Bilia.
Han er ikke bleg for at sige sin mening om bilerne med ledning, samtidig med at han peger på deres fejl.
I et debatindlæg i den svenske avis Dagens Industri beskriver milliardæren udfordringerne ved at bruge elbiler på lange ture eller i tyndt befolkede områder.
Her kan lademulighederne være begrænsede, og rækkevidden i bilerne kan være en kæmpe udfordring. Desuden mener han, at bilister, for hvem elbilen bare ikke er en mulighed.
Det er da heller ikke alle, der kan nikke genkendende til de tyske forskeres beregninger. I 2021 gjorde Volvo Cars det klart, at CO2-forskellen mellem fossil- og elbilerne er forsvindende lille fra samlebåndet indtil den dag, bilerne ender som skrot.
Læs flere artikler efter annoncerne: