Annonce:

Forskere: Elbiler er 59 procent renere end fossilbilen

Ifรธlge et nyt, tysk studie er elbilen op til 59 procent renere end benzin- og dieselbilerne. Undersรธgelsen sender ogsรฅ hybriderne i skammekrogen.

Elbiler er et emne, der ofte kan fรฅ blodet til at rulle i debatten. Elbiler, der udelukkende kรธrer pรฅ strรธm, efterlader et lavere CO2-aftryk under kรธrsel sammenlignet med de samme kilometer i fossilbiler.

Men produktionen af elbiler, isรฆr batterierne, krรฆver energi og udvindingen af dyrebare materialer. Og pรฅ den mรฅde kommer elbilen dรฅrligere fra start.

En ny undersรธgelse fra energi- og miljรธforskning i Heidelberg, Tyskland, sparker nu flere tal ind i debatten.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Instituttet har opdateret tidligere forskning med de seneste tal for at give et mere prรฆcist billede af emissionerne fra bรฅde elbiler og fossilbiler. Undersรธgelsen tager hรธjde for emissioner fra produktion, kรธrsel og skrotning af bilerne.

Resultaterne viser, at elbiler i gennemsnit producerer 53 procent mindre CO2-udledning end benzinbiler og 59 procent mindre end dieselbiler over hele elbilens levetid.

Det pรฅ trods af, at produktionen af elbiler generelt forurener mere. Det betyder, at en elbil “indhenter” det hรธjere CO2-aftryk fra produktionen efter henholdsvis 4.500 kilometer sammenlignet med benzinbiler og efter 2.500 kilometer sammenlignet med dieselbiler.

Herefter er elbilen et mere klimavenligt valg, siger tyskerne.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Undersรธgelsen viser ogsรฅ, at dieselbiler i Tyskland har hรธjere emissioner end benzinbiler. Det skyldes, at dieselmotorer primรฆrt findes i stรธrre biler, som generelt har et hรธjere brรฆndstofforbrug.

Derudover har forskerne undersรธgt plug-in hybrider. Men de er ikke nรฆr sรฅ miljรธvenlige som rene elbiler, da deres faktiske forbrug i hรธj grad afhรฆnger af, hvor ofte bilejeren oplader dem.

Det er dog ikke alle, der er lige vilde med tanken om et ensidigt fokus pรฅ elbilerne. En af dem er den svenske milliardรฆr Mats Qviberg, der er bestyrelsesformand for den svenske bilforhandlergigant Bilia.

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Han er ikke bleg for at sige sin mening om bilerne med ledning, samtidig med at han peger pรฅ deres fejl.

I et debatindlรฆg i den svenske avis Dagens Industri beskriver milliardรฆren udfordringerne ved at bruge elbiler pรฅ lange ture eller i tyndt befolkede omrรฅder.

Her kan lademulighederne vรฆre begrรฆnsede, og rรฆkkevidden i bilerne kan vรฆre en kรฆmpe udfordring. Desuden mener han, at bilister, for hvem elbilen bare ikke er en mulighed.

Mere efter annoncen:

Det er da heller ikke alle, der kan nikke genkendende til de tyske forskeres beregninger. I 2021 gjorde Volvo Cars det klart, at CO2-forskellen mellem fossil- og elbilerne er forsvindende lille fra samlebรฅndet indtil den dag, bilerne ender som skrot.

Forskere: Elbiler er 59 procent renere end fossilbilen
Kilde: Institut for Energi- og Miljรธforskning Heidelberg

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ