Aldrig før har folkene bag de kommercielle rettigheder til Formel 1 skovlet så mange penge ind, som det var tilfældet i 2024. Et løb skuffer dog i regnskabet.
Årsregnskabet fra Liberty Media, indehaveren af de kommercielle rettigheder til Formel 1, viser en rekordstor omsætning.
Formel 1’s samlede omsætning for 2024 er opgjort til 3,65 milliarder dollar, svarende til cirka 25,3 milliarder danske kroner.
Det er en stigning på seks procent i forhold til 2023. Dog har analytikere påpeget et fald i omsætningen i fjerde kvartal. Noget der er flere forklaringer på.
En af årsagerne til faldet i omsætning i det seneste kvartal er Las Vegas Grand Prix. Løbet, der fik sin debut i 2023, bugnede af penge. Men gik markant tilbage i 2024.
Det fænomen er på den anden side ikke ukendt inden for motorsport, hvor nyetablerede løb ofte trækker en stor, men midlertidig interesse med sig. Det er på den måde usikkert, om Las Vegas Grand Prix kan opretholde et stabilt besøgstal på lang sigt.
Pengene vælter ind – men især de nye løb på kalderen trækker Formel 1 ned
Las Vegas-løbet er særligt relevant, da det er det eneste løb på Formel 1-kalenderen, der ejes og drives direkte af Formel 1/Liberty Media.
I modsætning til andre løb, hvor Formel 1 modtager et fast gebyr fra arrangørerne, påtager organisationen sig i Las Vegas hele det økonomiske ansvar.
Hvis indtægterne fortsætter med at falde, kan det give anledning til en vurdering af bæredygtigheden i Formel 1’s strategi med at afholde egne løb.
Kalenderen blev i 2024 udvidet til 24 løb sammenlignet med 22 løb i 2023. En udvidelse der generelt bidrog positivt til bundlijen. Især har det givet godt med penge at vende tilbage til Imola og løbet i Kina på Shanghai International Circuit.
Omsætningen fra Formel 1 fordeler sig således:
- Medieomsætning: 32,8 %
- Løbsgebyrer: 29,3 %
- Sponsorater: 18,6 %
Selvom Las Vegas-løbet spyttede mindre i kassen end forventet, ser det overordnede godt ud for økonomien i sporten.
Regnskabet peger dog i retningen af, at Formel 1 stadig er meget afhængig af TV-rettigheder. Samtidig er der en risiko for, at især de nyrere løb på kalenderen ikke vækker lige så meget interesse som de klassiske. Hverken bag TV-skærmene eller ude på banerne.
Læs flere artikler efter annoncerne: