Annonce:

Formel 1-kører kan være fyret inden sæsonstart

2025-sæsonen er ikke engang begyndt, før det ser sort ud for Alpines Jack Doohan. Teamet vil ikke garantere ham en fremtid.

Der stilles allerede spørgsmål til Formel 1-kører Jack Doohans fremtid. Faktisk kan den unge australier være ude af Formel 1-feltet inden sæsonstart.

Den 22-årige Formel 1-kører overtog ellers Alpines ledige plads efter Esteban Ocons skifte til Haas. Men der går allerede rygter om, at Doohan har en mere end kort frist til at bevise sit værd i bilen.

Rygterne om Doohans exit kommer på trods af, at auto motor & sport tidligere har bragt nyheden om, at det var ham, der er Alpines udvalgte kører. Det var angiveligt en lækage, som teamet ikke var særligt glade for slap ud i pressen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Under de netop afsluttede præ-sæson-test i Bahrain blev Alpines teamchef Oliver Oakes spurgt ind til netop teamets nye kører.

Doohan har angiveligt bare 5 – måske 6 – løb at gøre godt med, før Alpine gør klar til at fyre ham permanent.

Unge Doohan kan være fortid før Formel 1-sæsonen begynder

Oakes svarede ikke bekræftende på, om ledelsen går efter en fyring. Men teamchefen ville heller ikke afvise, at det skulle være tilfældet.

– Jeg synes, han (Doohan, red.) gør sit arbejde tilfredsstillende. Han har tacklet testene korrekt, men i sidste ende skal alle kørere levere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Alpine har i år valgt at skrive kontrakter med en udvidet gruppe af reservekørere. Udover Paul Aron og Ryo Hirakawa har de også valgt at købe Franco Colapinto fri fra sin kontrakt med Williams.

En strategi, der virker usædvanlig, især da teamet allerede havde to reservekørere. Det har fået mange til at spekulere i, om Colapinto i virkeligheden er tiltænkt en rolle som potentiel erstatning for Doohan.

Teamchef Oliver Oakes forsøger dog i første omgang at lægge låg på alt for mange af den slags spørgsmål.


– Udefra kan det se ud som om, at vi lægger pres på Jack ved at hente Franco. Men jeg ser anderledes på det.

– Der er pres på alle kørere, uanset om de kører i Formel 1 eller junior-klasserne. Jack ved, at han skal præstere. Men vi vil lade ham fokusere på sit arbejde.

Det er endnu uvist, hvordan Alpine har tænkt sig at anvende deres tre reservekørere.

– Vi har vores testprogram med den gamle bil, vi har en kører, der støtter teamet ved løbene, og vi har en kører på stedet hver weekend.

– De skal alle køre TPC-test (test af tidligere biler), så vi har en god dynamik i teamet, siger Oakes.

Annonce:

Men han vil ikke uddybe, hvor meget de enkelte kørere får mulighed for at køre i bilerne. Han nævner dog, at der vil være forskel på kørerne; Franco Colapinto har allerede en del erfaring fra Grand Prix-weekender, Paul Aron har ingen, og Ryo Hirakawa ligger et sted midt imellem.

Oliver Oakes vil dog ikke fastsætte specifikke krav til Doohans præstationer. I hvert fald ikke for åben mikrofon.

– Jeg vil ikke sætte nogen præcis grænse. Vi ved, at nogle biler er lettere at køre end andre, så det afhænger af, hvordan han udvikler sig.

– Forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt at diskutere det (en eventuel fyring, red.)

Annoncer:
Responsiv Iframe

Da Oakes presses yderligere til at afvise rygterne om, at Doohan kun har 5-6 løb til at bevise sig, undviger han at svare direkte.

– Det er ikke min tanke. Vi har været åbne om vores planer, og jeg vil helst bare lade Jack køre, og teamet koncentrere sig om deres arbejde, siger han.

Alpine har gennemgået betydelige ændringer inden for det seneste år. Holdet synes ikke længere at være styret af Renaults bestyrelse i samme grad som tidligere. Renault leverer heller ikke motorer til holdet længere. Det gør Mercedes.

Annonce:

Og med den tidligere bandlyste teamchef Flavio Briatore tilbage i en på papiret rådgivende rolle, er holdets dynamik ændret.

Det første løb i Australien vil være afgørende for Doohans fremtid. Hvis han kan matche Gaslys præstationer, kan han redde sin plads, men hvis han sakker bagud, kan Alpine vælge at give en af deres reservekørere chancen.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også