Selvom forhandlerne hader det og efterlyser billige basismodeller med dieselmotorer, hæver Audi alligevel prisen. – Vi skal være dyrere, siger chefen.
Audi har truffet en strategisk beslutning om at positionere sig som et endnu mere eksklusivt og dyrere bilmærke, hvilket ikke er faldet i god jord hos alle forhandlere.
I kølvandet på et år med betydelige salgstilbagegange på over 20 procent hjemme i Tyskland, har Audi gjort det klart, at mærket forsøger sig med en ny retning.
Mens der på kort sigt vil blive lanceret mere prisvenlige versioner af deres elbiler, herunder en ny basismodel af Audi Q4, er det den langsigtede strategi, der virkelig skiller sig ud.
Audis nye chef i England, Jose Miguel Aparicio, har afsløret, at mærket fremover vil fokusere på at blive dyrere og mere eksklusivt. Dette kommer til udtryk gennem nye ultra-luksusmodeller, der skal erstatte Audi A8 og Audi Q7.
Denne beslutning har allerede mødt modstand fra den tyske forhandlerforening, som har udtrykt bekymring over, at Audi er blevet for dyr. Disse klager synes dog ikke at have påvirket Audis planer.
– Vi tager et skridt op med hensyn til premium, øger prestige, ønskværdighed og opfattelse af mærket, og er mere interesserede i kvaliteten af forretningen end kvantiteten,” udtaler Jose Miguel Aparicio til Auto Express.
De nye Audi A6- og Q6-modeller, der er på vej, forventes at bane vejen for den nye strategi, hvor kunder med større budgetter vil være i fokus.
– Det er en markant stigning i prisen, og for at få det til at lykkes, er vi virkelig nødt til at skabe en brandtiltrækning og ønskværdighed. Kernen i det er produktinnovation.
– Men vi skal også tilbyde dem en førsteklasses kundeoplevelse. Vi taler om at lave en udvikling, bevæge os op og fremad, siger Audi-chefen.
At Audi satser på at skabe en mere eksklusiv og eftertragtet image, er det dog ikke alle, der bryder sig om. En tysk sammenslutning af Audi-forhandlere er lodret imod den den nye strategi. De vil i stedet have mindst én billigere dieselmodel. Læs mere om det her.

