Den elektriske Ford Mustang Mach-E sรฆlger nu mere end dobbelt sรฅ godt som den klassiske Mustang med benzinmotor.
Den elektriske Ford Mustang Mach-E har nu for alvor overhalet sin navnebror med benzinmotor.
Nye, officielle salgstal viser, at elbilen sรฆlger mere end dobbelt sรฅ godt som den klassiske Mustang.
Det historiske tronskifte er en realitet i tredje kvartal af 2025.
Lige siden Ford lancerede den elektriske SUV med det ikoniske Mustang-navn, har puritanere raset over den strategi, lige siden Mach-e trillede af samlebรฅndet fรธrste gang.
Deres argument er, at Mustang-navnet under ingen omstรฆndigheder hรธrer hjemme pรฅ en elbil. Men hvis man mรฅler pรฅ salgstal, er der nu ingen tvivl: Elbilen er den mest populรฆre.
Sรฆlger mere end dobbelt sรฅ godt
De nye salgstal for tredje kvartal af 2025, der dรฆkker juli, august og september, er en brutal knockout-sejr til elbilen.
I den periode solgte Ford 20.177 eksemplarer af Mustang Mach-E i USA.
Til sammenligning blev der kun solgt 9.267 eksemplarer af den traditionelle Mustang med benzinmotor, bรฅde som coupรฉ og cabriolet.
Det betyder, at den elektriske crossover har solgt mere end dobbelt sรฅ meget som muskelbilen.
Det er ikke fรธrste gang, at elbilen slรฅr benzinbilen. I 2024 solgte Mach-E ogsรฅ en anelse bedre end den klassiske Mustang set over hele รฅret. Men den nye 2-til-1-margin er en markant eskalering.
Udlรธb af skatterabat skabte slutspurt
Den store fremgang for Mach-E i tredje kvartal skyldes dog i hรธj grad en politisk beslutning.
Den 30. september udlรธb den fรธderale amerikanske skatterabat pรฅ 7.500 dollars for elbiler. Vekslet til dansk valuta svarer det til lige knap 50.000 kroner.
Den deadline fik mange bilkรธbere til at fremskynde deres kรธb for at nรฅ at fรฅ fingre i rabatten. Det skabte en slutspurt i salget af elbiler fra alle mรฆrker i รฅrets tredje kvartal.
For Mustang Mach-E betรธd det en salgsfremgang pรฅ over 50 procent sammenlignet med samme periode sidste รฅr.
Salget af den klassiske Mustang er derimod faldet med 10 procent i รฅr. Men skatterabatten har, som Boosted ogsรฅ kunne fortรฆlle, betydet, at den amerikanske statskasse har tabt 3 milliarder kroner hver eneste mรฅned.
Og det lige siden ordningen blev til noget, da Barack Obama var prรฆsident mellem 2009 og 2017.
Mens Ford altsรฅ oplever stor succes med Mustang Mach-E, er der andre bilmรฆrker, der kรฆmper med det stik modsatte.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er Porsche netop nu tvunget til at droppe flere elbil-planer efter et tab pรฅ 13 milliarder kroner som fรธlge af et svigtende elbilsalg.
Hvis vi lige sรฅ runde Ford og Mustang Mach-e igen, er der omvendt ikke meget at rรฅbe hurra for herhjemme.
Importรธren Nic. Christiansen, som faktisk kรธbte moderselskabet Ford Motorcompany ud af Danmark i 2023, har kun kunnet sรฆlge 203 Mach-e til danske bilkรธbere mellem 1. januar og 30. september i รฅr.
Det er kun lige nok til 0,2 procent af det samlede marked. Til sammenligning solgte Tesla 5.629 Model Y i samme periode. Mens Volkswagen fik 6.162 nye ID.4 ud pรฅ vejene.
Hvor mange af bilerne, importรธren har indregisteret til sig selv og sine forhandlere fremgรฅr dog ikke af de offentlige tilgรฆngelige statestikker.

