Ny teknologi gør det muligt for Ford at slukke for din bil på afstand. Ford vil have lov til at slukke biler permanent, men kun hvis ejerne giver dem lov.
Ford vil have lov til at slukke biler permanent, men kun hvis ejerne giver dem lov gennem den nye funktion Start Inhibit.
Systemet er i første omgang udviklet udviklet til mærkets F-serie af pickups, fordi disse ofte er mål for organiseret tyberi.
Men ved hjælp af en mobilforbindelse kan ejeren nu låse motoren fuldstændig via FordPass-appen.
Det betyder, at bilen ikke kan starte, selvom tyven står med den originale nøgle i hånden.
Det er et magtfuldt værktøj i kampen mod de 850.000 biltyverier der alene i USA er en del af hverdagen hver eneste år.
Men for at bruge teknologien kræver Ford adgang til en række personlige data om din kørsel.
For at aktivere Start Inhibit skal ejeren nemlig give samtykke til, at Ford indsamler GPS-oplysninger om bilen.
Ford understreger dog, at privatlivet er i fokus, og at man altid kan trække sin tilladelse tilbage.
Hvis man slukker for dataforbindelsen, mister man dog også muligheden for at fjernstyre bilens sikkerhed.
Ifølge Carscoops insisterer Ford på, at kunderne har det fulde valg.
Man kan finjustere indstillingerne direkte i bilens infotainment og vælge præcis, hvad der deles, lyder det fra mærket.
Ford-importøren i Danmark sælger ikke F-150-serien. Så det er stærkt tvivlsomt, om teknologien vil virke på vores veje.
Tyverisikring og datadeling hos Ford
Sikkerhedspakken inkluderer også en døgnåben hotline, der arbejder sammen med politiet om at spore stjålne køretøjer.
Hvis bilen alligevel forsvinder, kan Ford hjælpe myndighederne med præcise koordinater. Det kræver dog, at internetforbindelsen i bilen er aktivt og godkendt af brugeren.
Mange ser funktionen som en genial løsning på et voksende problem med avancerede biltyveri.
Andre er bekymrede for, om systemet kan misbruges af hackere eller myndigheder uden en retskendelse.


