Hver eneste dag sætter Ford godt 100 millioner kroner til på elbiler. Bilmærket taber der med enorme summer, selvom man kom ud af 2024 med et generelt overskud.
Hver dag, året rundt, taber Ford penge på deres elbilsatsning. På trods af et samlet overskud for 2024, tyder intet på, at det store tab forsvinder lige med det samme.
Ford offentliggjorde i denne uge et overskud for regnskabsåret 2024 på 72 milliarder kroner. Men elbilerne blødte penge. Og det er en udvikling, der fortsætter.
Virksomheden forventer et dyk i overskuddet i det kommende år, hvilket fik aktien til at falde med fem procent på børsen.
Elbilerne er den primære årsag til Fords pengeproblemer. Salget af elbiler er stigende, men tabene for modeller som Mustang Mach-E vokser tilsvarende. I 2024 var det samlede tab på 36 milliarder danske kroner.
Ford har ikke offentliggjort det præcise salgstal for elbiler i 2024. Men tabet svarer til omkring 100 millioner kroner om dagen. Og prognosen for det kommende år ser ikke lysere ud; tabene forventes at stige yderligere til 40 milliarder kroner.
Fords administrerende direktør, Jim Farley, håber, at straftold i USA kan afhjælpe situationen. Han har opfordret præsident Donald Trump til at se på taksterne for alle lande.
Men det er især forhold til lande som Japan og Sydkorea, der nyder godt af en meget lav eller slet ingen told i USA, som Farley gerne ser strammet med netop told.
– Der kommer millioner af køretøjer ind i vores land, som ikke er belagt med told.
– Hvis vi skal have en takstpolitik, må den hellere være omfattende, sagde Jim Farley, da regnskabet blev offentliggjort.
Det er tydeligt, at Ford står over for store udfordringer i deres forsøg på at omstille sig i en bilindustri, som i disse år hastigt forandrer sig.
Selvom bilerne med forbrændingsmotorer stadig skovler et overskud i kassen, er de massive tab på elbilsområdet en alvorlig trussel.
Farleys ønske om straftold er et tegn på, at Ford leder efter løsninger på de økonomiske vanskeligheder, der følger med deres satsning på elbiler. Også løsninger Ford ikke nødvendigvis er herre over.
Fremtiden vil vise, om disse tiltag er tilstrækkelige, eller om Ford må revurdere deres strategi. Vidste du i øvrigt, at bilmærket har trukket sig fra Danmark. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: