Hver dag taber Ford 100 millioner kroner på elbiler. For at mindske noget af tabet har direktøren stoppet udviklingen af ny, elektrisk SUV.
Ford har besluttet at stoppe udviklingen af en ny elbil for at mindske alvorlige økonomiske tab. Hver dag taber bilmærket 100 millioner kroner i afdelingen for netop elbiler – også kendt som Model-e.
At udviklingen af en ny SUV med syv sæder stoppes sker som reaktion på et fald i efterspørgslen på elbiler i flere lande. Det får samtidig det amerikanske mærke til generelt at justere sine mål, når det kommer til elbiler.
Det skriver Bloomberg.
Ford havde tidligere et mål om at producere to millioner elbiler årligt i 2026, men dette mål er nu opgivet, ifølge Bloomberg.
Mærkets administerende direktør Jim Farley siger, at han har beordret udviklingen lukket ned, fordi den syvpersoners bil ikke vil give noget plus på bundlinjen.
Lige nu er Fords førsteprioritet at barbere alle omkostningerne, når det kommer til netop elbiler, markant ned.
Bestyrelsesformand Bill Ford siger, at virksomheden arbejder intensivt på at gøre elbiler mere økonomisk overkommelige.
For at nå det mål har Ford ansat en tidligere Tesla-chef, hvis eneste opgave er at samlet et hold af inginører, der skal udvikle en række nye elbiler til en pris under 30.000 dollars. Det svarer til 216.000 danske kroner.
Til sammenligning hævder Volkswagen, at de er på vej med mindst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta svarer det til 150.000 kroner. Tyskernes håb er, at den ene bil alene kan slette deres enorme gæld. Læs mere om det her.
Samtidig investerer Ford i elbiler med rækkeviddeforlængere, hvor en benzinmotor konstant holder strøm på batteriet. I teorien bør det kurere enhver form for rækkeviddeangst.
Fords skrotning af en ny elbil afspejler de udfordringer, som bilmærkerne generelt står overfor i øjeblikket. Mange af dem har nemlig svært ved overhovedet at tjene penge på elbilerne. Samtidig presser stadigt flere bilmærker hinanden ud af markedet.
Xpengs topchef Xiaopeng He er eksempelvis ikke i tvivl, om at flere især kinesiske bilmærker vil dø inden for bare 10 år. Særligt perioden mellem 2025 og 2027 bliver hårde, lyder det.
– Fra 300 start-ups er der nu færre end 50 virksomheder, som eksisterer, og kun 40 af dem sælger faktisk biler hvert år.
– Jeg tror personligt, at der kun vil være syv større bilfirmaer tilbage om ti år, forklarede han til The Straits Times.
Læs flere artikler efter annoncerne: