Ford: “Nu skal din bil følge fart-tavlerne selv”


Ford tester i øjeblikket et system, som tvinger mærkets varebiler til at følge færdselstavlerne.

Man skal selvfølgelig færdselsreglerne. Men noget tyder på, at Ford ikke har meget tiltro til sine kunder. I hvert fald forsøger mærket sig i øjeblikket med en ny type software, der tvinger biler ned i den hastighed som er angivet på færdselstavler.

Mærket kalder systemet ‘Geofencing SpeedLimit Control’, og i øjeblikket lader man nogle biler køre rundt med systemet i den tyske by Köln. Men modsat, hvad man skulle tro, aflæser bilerne – som er udstyret med systemet – ikke færdselstavler direkte. I stedet er bilerne afhængige af, at GPS-signaler fortæller om hastighedsgrænsen i det givne område.

Ford siger, at man vil opdele veje i virtuelle hastighedszoner baseret på de faktiske hastighedsgrænser. Biler med system vil på den måde kende de præcise hastighedsgrænser.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Så snart en bil med systemet krydser grænsen til en sådan zone, får føreren besked om det, og bilen sætter automatisk hastigheden. På nogle strækninger vil bilisterne også kunne indstille hastighedsgrænserne selv. Men det er ikke alle steder. I øjeblikket har Ford udstyret to elektriske varebiler, e-Transit, med ordningen.

En ordning der i øvrigt skal evalueres senest til marts næste år. Om Ford har tænkt sig kun at udstyre erhvervskøretøjer med systemet, vides på nuværende tidspunkt ikke.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk