Rygtet har svirret i stykke tid. Faktisk lige siden Red Bull satte foden ned overfor Porsche.
OPDATERET – torsdag kl 22.18 – Ifølge Reuters har Ford i Italien sendt en pressemeddelelse ud, som bekræfter, at mærket fra 2026 slutter sig til Red Bull.
Porsche er trods det sammenstyrtede Red Bull-projekt stadig interesserede i at køre med i Formel 1. Det er der bare også andre der er. Adspurgt om det indrømmede chefen for Ford Performance Mark Rushbrook, at Formel 1 er blevet et attraktivt sted.
LÆS OGSÅ: Nu begynder vildt forsøg: 2.500 danske bilister skal betale ny afgift
Da Motorsport.com spurgte direkte til sammenkoblingen med Red Bull var svaret dog en anelse mere klart. Ford vil ikke ‘svare på den slags spekulationer’
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Mark Rushbrook fik dog også sagt, at ‘det er Fords ansvar at undersøge løbsserier (som Formel 1, red.) for at afgøre, om de giver mening eller ej.’
Syntetisk benzin lokker – måske – Ford
Det har tidligere været fremme, at Ford – i modsætning til Porsche som ønskede mere kontrol med Formel 1-holdet – blot ønsker at kaste penge efter synlighed i sporten. Altså et sponsorat. Endnu er dog officielt bekræftet.
Mark Rushbrook vil dog gerne medgive, at udsigten til Formel 1-biler, som drøner rundt med syntetisk benzin i tankene, er lokkende.
– Vi kører allerede på det i WRC, og det har lært os meget, siger han og medgiver at ikke alle markeder, hvor Ford sælger biler, skifter til elbiler i samme tempo.
Der har ikke stået Ford på en Formel 1-bil, siden Jordan GP i 2004. Samme år solgte Ford det daværende Jaguar-team til netop Red Bull. Danske Jan Magnussen fik karrierens eneste Formel 1-point, da holdet i 1998 hed Stewart Ford.