Elbilerne Capri og Expolorer, der er bygget på VW-teknik, er så stor en skuffelse for Ford, at fabrikken i Køln skæres yderligere ned. Det koster 1.000 stillinger.
Den amerikanske bilgigant Ford er i dyb krise i Europa og fyrer nu yderligere 1.000 medarbejdere i Tyskland.
Den nye fyringsrunde er en direkte konsekvens af en svigtende efterspørgsel på koncernens elbiler.
Det er elbil-fabrikken i Köln, Tyskland, der bliver ramt. Det oplyser Ford i en udtalelse tirsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Ford vil i første omgang tilbyde de medarbejdere, der bliver ramt, såkaldte frivillige fratrædelsesordninger.
Fyringerne er endnu et tegn på den alvorlige økonomiske situation for Fords europæiske elbil-satsning.
Årsag: Svigtende efterspørgsel på elbiler
Ford lægger ikke skjul på årsagen til den drastiske beslutning.
– I Europa er efterspørgslen efter elbiler fortsat et godt stykke under industriens prognoser, skriver Ford i en udtalelse.
Den svage efterspørgsel betyder, at Ford nu er tvunget til at skære ned i produktionen.
Fabrikken i Köln vil derfor gå fra at køre i flere skift til kun at køre i et enkelt skift af bemandingen. Den ændring træder i kraft fra januar 2026.
Med nedskæringerne ude ved samlebåndene har Ford heller ikke brug for så mange hænder længere. Derfor ryger der foreløbig 1.000 hoved på fabrikken.
En del af en smertefuld restrukturering
De nye fyringer er blot det seneste skridt i en “smertefuld restrukturering” for Ford i Tyskland.
Selskabet er i forvejen i gang med at lukke en anden af sine store tyske fabrikker i Saarlouis. Den lukning berører tusindvis af arbejdspladser.
Den nye fyringsrunde i Köln er desværre ikke den første.
Det er ikke engang et år siden, at Ford bød sine europæiske ansatte på lignende omgang nedskæringer.
Som Boosted kunne fortælle i november sidste år, fyrede Ford 800 ansatte på lokationer i Englad af præcis samme årsag: et skuffende salg af elbiler.
Dengang lovede ledelsen dog, at fabriksarbejdere i første omgang ville gå fri af nedskæringerne.

