Der blev rusket godt og grundigt op i det danske Ford-landskab, da importøren fyrede alle forhandlere i foråret. En af dem var Bøje og Brøchner, der ellers har solgt mærkets biler i næsten 100 år.
Det er ikke bare Ford, der har trukket sig fra Danmark og overladt forretningen til en privat-importør.
Den nye importør, Nic. Christiansen Gruppen, valgte i foråret af fyre alle sine forhandlere. For kun at fortsætte samarbejdet med nogle få.
En af dem, der ikke klarede skærene, var Bøje og Brøchner, der ellers har solgt nye Ford-biler i næsten 100 år. 99 år for nu at være helt præcis.
Det slutter dog nu, skriver Motormagasinet.
Ford er dog ikke de eneste, der river godt op i forretningen herhjemme. Det samme har Nissan gjort.
Hyundai, som også importeres af Nic. Christiansen Gruppen, benyttede sig af præcis det samme i februar i år.
Dengang var bracheanalytikeren Rene Tønder er dog ikke i tvivl, om at de såkaldte ‘konsolideringer’ blandt de danske bilimportører kun lige er begyndt.
– Den udvikling, vi nu ser for Ford og Hyundai, vil vi formentlig også komme til at se for andre mærker de kommende år, lød det i et opslag på LinkedIn.
Ifølge Nic. Christiansen Gruppen er de bilhuse, som blev valgt fra – eller rettere fyret – for små til at følge med udviklingen.
Nissan har dog været foran både Ford og Hyundai på den front. I hvert fald når det kommer til danske forhold.
Tilbage i december 2023 sagde mærket officielt farvel til alle sine danske forhandlere. For kun at genansatte nogle af dem på nye kontrakter.
Det var dog før, Nissan måtte meddele, at man var rendt i alvorlige økonomiske problem. I dag skal japanerne finde mindst 12 milliarder kroner i besparelser.
Besparelser som importøren i en kommentar til Boosted afviser vil få indflydelse på den danske del af forretningen.
Tilbage hos Bøje og Brøchner betyder bruddet med Ford ikke, at forretningen i Vejle lukker.
I stedet har man sikret sig forhandling og servicering af sydkoreanske Kia, der i Danmark importeres af Nellemann Automotive.

