Ifรธlge Fords finansdirektรธr, John Lawler, er forbrรฆndingsmotorens รฆra forbi. Hestekrรฆfter og moment er ikke lรฆngere det, der definerer en bil for den moderne bilist.
Hos Ford er meldingen klar. I hvert fald hvis man spรธrger finansdirektรธr John Lawler.
Tiden med et enormt fokus pรฅ bilers forbrรฆndingsmotor er forbi. De dage, hvor hestekrรฆfter og moment betรธd noget for kรธberne, er forbi.
– Jeg tror ikke, at forbrugerne tรฆnker pรฅ drivlinjer, som de gjorde for 30 รฅr siden, siger John Lawler.
Han uddyber, at den opfattelse – altsรฅ at motoren siger noget om bilen – er forsvundet.
Bilentusiaster er mรฅske uenige i den udmelding. Men de fleste bilkรธbere i dag har andre prioriteter.
Design, infotainmentsystemer og sikkerhedsudstyr vejer tungere, nรฅr bilisterne rent faktisk stรฅr ude hos forhandlerne, mener Ford.
Den faldende interesse for forbrรฆndingsmotoren skyldes ogsรฅ strammere emissionskrav. De regler tvinger bilproducenterne til at lave mindre motorer.
Downsizing og V8-motorens endeligt
Med fรฅ undtagelser skaber smรฅ motorer sjรฆldent den store begejstring.
Der var et langt stรธrre udvalg af interessante biler i 1990’erne. Det er den periode, som Lawler i et interview med Automotive News, henviser til.
De tider er forbi og kommer nรฆppe tilbage. Sรฆrligt ikke i Europa hvor alle nye biler fra 2035 skal vรฆre elbiler. Altsรฅ som det ser ud nu.
Den firecylindrede AMG C63 er et skrรฆmmende godt eksempel. Mercedes har mere end svรฆrt ved at sรฆlge bilen.
De kunder, der vil have forbrรฆndingsmotorer, synes, fire cylindre er alt for lidt. Sรฅ de vรฆlger alternativer fra Mercedes eller Audi, der har langt mere at byde pรฅ.
Hybrid-systemet gรธr mรฅske nok bilen hurtigere pรฅ papiret. Men mange lรฆnges stadig efter den gamle V8-motor.
SUV’erne รฆder bilmarkedet
Ford holder fast i sin ottecylindrede motor i Mustang. Men den 5,0-liters motor gรธr bilen svรฆr at sรฆlge i Europa.
Det skyldes de tรฅrnhรธje afgifter pรฅ motorer med en bare nogenlunde slagvolumen.
Der er ogsรฅ en anden faktor, der holder kรธberne vรฆk. SUV’er har overtaget markedet, og deres kรธbere prioriterer andre ting end motoren.
Entusiaster har altid vรฆret en minoritet. Den niche bliver mindre med รฅrene, og der er fรฆrre biler at blive begejstret for. Enkelte holder dog fast.
Og blandt dem er Ford faktisk, selvom finansdirektรธren forsรธger at sige det modsatte. Fra hans chef – Fords รธverste direktรธr, Jim Farley, lyder det at; V8-motoren altid vil vรฆre i produktion. Lรฆs mere om det her.
Og selvom en Ford med en stor V8-motor er svรฆr at sรฆlge i Europa, tager den danske importรธr faktisk kun den nyeste model til landet som netop en V8’er.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]