Annonce:

Ford-chef kritiserer eget mærke for at droppe elbiler

Fords bestyrelsesformand i Tyskland, Gunnar Herrmann, langer nu ud efter sine egne chefer på den anden side af Atlanten, fordi Ford skærer på elbil-ambitionerne.

Annonce:

– Hvis man tror på velstand, vækst og fremtid, bør vi beholde elbilsmålene, som de er, siger Gunnar Herrmann.

Herrmann er bestyrelsesformand for Ford i Tyskland. Og den 65-årige tidligere landechef for bl.a. Tyskland og Portugal er bestemt ikke tilfreds med, at andre højere oppe end ham har besluttet, at han også skal sælge biler med forbrændingsmotorer efter 2030.

Herrmann står ellers i spidsen for en organisation, der blot kan se til, mens pengene forsvinder, fordi det i øjeblikket er mere end svært at tjene penge på elbiler. Faktisk taber Ford 1 million kroner på hver eneste elbil, de får bygget på samlebåndet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Senest blev det i denne uge meldt ud, at Ford derfor skalerer ned for sine ambitioner, når det kommer til elbiler. Det betyder bl.a., at en større, syv-personers SUV, som i forvejen var forsinket, droppes helt.

LÆS OGSÅ: Ford Sierra Cosworth RS500 genopstår efter 37 år

Det samme gør mærkets planer om udelukkende at sælge elbiler i Europa i 2030 også. Men det ændrer ifølge Herrmann ikke på, at det er forkert at lave om på ambitionen om kun at lave elbiler.

I et interview med Frankfurter Rundschau langer bestyrelsesformanden dog ikke kun ud efter beslutninger i egne rækker. Han siger ligefrem, at bilmærker, der holder fast i forbrændingsmotoren, risikerer at dø. Og så giver han EU-politikere en del af skylden.

– Deres krav kan kun begrundes med, at de manglede en fungerende strategi, eller at de hele tiden håbede og bad til Gud om, at de ville få lov til at fortsætte, som vi gjorde før, siger Gunnar Herrmann til avisen.


Gunnar Herrmann hæver dog sin løn hos et firma, der i det hele taget har det svært med elbiler. Alene i løbet af 2023 kunne 5.000 fyringer af Ford-ansatte i England, Tyskland og Spanien relateres direkte til elbilernes komme.

Samtidig kan Ford se til, mens interessen for elbiler nu for 7. måned i træk kollapser på deres vigtigste marked – nemlig det tyske. Tyskerne mistede omgående interessen for biltypen, da landets regering fjernede statstøtten. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!

Artiklen fortsætter efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også