Mens Ford smider penge efter Red Bull i Formel 1, går mærket nu også efter at vinde den samlede sejr i 24-timersløbet på Le Mans i Frankrig.
Ford går efter at vinde den samlede sejr på Le Mans-banen, Circuit de la Sarthe. Men først i 2027.
Det bekræfter mærket i en pressemeddelelse i denne uge.
Modsat i 2016, hvor Ford stillede op – og vandt – i GT Pro-klassen, går amerikanerne nu efter at vinde topklassen LMDh. Det sker i et forsøg på at gentage de samlede sejre, som Ford sikrede sig fra 1966 til 1969 i GT40-bilerne.
Fords genkomst til Le Mans er mærkets første fabriksstøttede forsøg på at sikre sig den samlede sejr siden 1982.
Det var Bill Ford, der er tipoldebarn til Henry Ford, der kunne løfte sløret for nyheden. Tipoldebarnet mener da heller ikke, at der er nogen anden racerbane i hele verden, der betyder mere for Ford end den i Le Mans.
– Det er her, vi tog kampen op mod Ferrari i 1960’erne og vandt. Og det er her, vi kom tilbage 50 år senere, rystede verden og slog Ferrari igen.
Med Fords tilbagevenden til den øverste del af Le Mans vil 7 bilmærker kæmpe om den samme samlede sejr. Egentlig skulle der have været 8. Men Lamborghini trak sig fra sporten efter bare én sæson sidste år. Læs mere om det her.
Amerikanerne har endnu ikke offentliggjort nogen kørebesætning. Men de kan meget vel få kamp til stregen af danske Kevin Magnussen, der efter sit exit fra Formel 1 sidste år skrev kontrakt med BMW’s World Endurance-hold.
Danskerens første aktion blev dog ikke den succes, som hverken han eller BMW havde håbet på. Tredje gang skulle nemlig ikke blive lykkens gang for K-Mag i forsøget på at vinde 24-timersudgaven af det næste lige så legendariske Daytona-løb i Florida.