Reparationer af elbiler er ikke noget, bilisterne selv skal kaste sig ud i, advarer chef for Ford i Finland, Matti S. Koponen.
Reparationen af en elbil – eller i hvert fald forsøget på det – er noget der kan få fatale konsekvenser for ejerne.
De fleste elbiler benytter et 400-volt højspændingsbatteri. Derfor kommer servicechef hos Ford i Finland, Matti S. Koponen, nu med en klar advarsel til bilister; lad være!
De nyeste elbiler kommer endda med 800-volt systemer. Det øger kun risikoen yderligere, hvis man ikke ved, hvad man laver eller har med at gøre.
Koponen er bekymret for en voksende tendens med reparationer uden for de bilmærkernes egne værksteder eller på værksteder, som ved, hvad de har med at gøre.
Han understreger, at man som privatperson aldrig må forsøge at reparere en elbil på egen hånd. Mekanikere bør også altid være to om én elbil, lyder det.
Hvis en mekaniker rører ved en 400-volts spænding, vil resultatet være et kraftigt elektrisk stød. Strømmen går gennem kroppen, og personen kan ikke selv give slip.
Derfor er en makker helt afgørende. Den anden mekaniker kan afbryde strømmen eller fjerne personen fra strømkilden.
Risikoen ved YouTube-reparationer af elbiler
Matti S. Koponen forklarer, at den anden person skal bruge en lang træpind for at skubbe sin makker væk fra størmkilden.
Uden noget imellem sig selv og den uheldige makker, riskerer den anden mekaniker også at blive offer for den enorme mængde strøm.
Advarslen kommer i kølvandet på en ny tendens. Flere lader sig nemlig inspirere af videoer på internettet.
Nogle lader sig inspirere af mekanikeren Jesse Haapala, som deler reparationsvideoer på YouTube, når han på professionel får elbilerne ud at køre igen.
Men selvom videoerne er informative, peger Ford-chefen på en alvorlig risiko. Han anerkender Haapalas kompetencer, men frygter konsekvenserne.
– Al respekt til ham. Det er dejligt, at der er en så kompetent fyr, der har taget batterireparationer til sig, siger Koponen til avisen Ilta-Sanomat.
Risikoen opstår ifølge Ford, hvis det, Jesse Haapala, idealiseres og spreder sig til folk uden den rette uddannelse og tilstrækkelige viden om teknikken i elbiler.
Heldigvis afskrækker elektricitet de fleste med sund fornuft, påpeger den finske Ford-chef.
Farlige reparationer af skrottede elbiler
En anden stor bekymring for Matti S. Koponen er håndteringen af skadede elbiler. Han fortæller, at totalskadede biler er blevet solgt og sendt til Baltikum for at blive repareret.
Det store spørgsmål er, hvad der kommer retur fra de værksteder. Kvaliteten og sikkerheden af reparationerne er ukendt.
Der er også en betydelig risiko forbundet med selve transporten. En beskadiget elbil på en trailer udgør en reel fare.
Koponen tegner et skræmmende billede af konsekvenserne.
– Det vil være forfærdeligt, hvis sådan en pakke brød i brand om bord, afslutter han.
Sikkerhed er altafgørende, når det kommer til elbiler. I Grækenland tør man eksempelvis slet ikke tage chancen og har forbudt elbiler med fuldt opladet batterier på alle færger. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]