Oslos bilister kan se frem til højere vejafgifter. Byrådsmedlem Sirin Stav ser det som en nødvendig løsning for at redde byens kollektive trafik fra et stort underskud på 175 millioner kroner.
Bilister i Norge og særligt i Oslo kan muligvis se ind i en fremtid med højere vejafgifter.
Byrådpolitiker Sirin Stav fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) peger på, at det kan blive nødvendigt at hæve prisen for bilkørsel for at dække et stort hul i budgettet for den kollektive trafik.
Årsagen er, at for få passagerer benytter den kollektive trafik. Det har skabt økonomiske udfordringer for transportselskaberne.
Den manglende indtjening udgør et betydeligt beløb. Alene i Oslo løber underskuddet op i omkring 270 millioner norske kroner. Det svarer til cirka 175 millioner danske kroner.
Det er det hul, som politikerne nu skal finde en løsning på. Uden en løsning kan det føre til nedskæringer i den offentlige transport.
Det skriver nyhedsbureauet NBT.
Sirin Stav, som er gruppeleder for MDG i Oslo byråd, har fremlagt en klar idé. Hun mener, at bilisterne skal betale en større del af regningen.
Højere vejafgifter skal redde for den kollektive trafik
Stav ser øgede vejafgifter som den mest realistiske måde at undgå serviceforringelser på.
– Vi håber selvfølgelig, at staten og regeringen vil bidrage med penge. Men hvis det ikke sker, er vi nødt til at se på muligheden for at justere vejafgifterne for at undgå nedskæringer, siger hun til NRK.
Hun leder transportudvalget i hovedstaden og advarer mod konsekvenserne af ikke at handle.
En dyrere og dårligere offentlig transport kan starte en negativ spiral. Det vil ifølge Stav føre til mere biltrafik og længere køer på vejene.
Dermed vil problemerne med trængsel i byen blot blive værre.
Andre løsninger er også i spil
Direktøren for trafiketaten i Oslo, Marit Vea, anerkender behovet for at finde penge. Hun peger på flere mulige veje at gå for at dække underskuddet.
En mulighed er at søge om flere penge fra staten. En anden er at få et større tilskud fra kommunekassen.
Derudover kan man vælge at skære i antallet af bus- og baneafgange. En fjerde mulighed er at hæve billetpriserne for passagererne.
Ofte vil en kombination af de forskellige løsninger komme på tale.
Marit Vea er enig i, at man på længere sigt bør se på niveauet for vejafgifter. Hun understreger dog, at det ikke er en simpel løsning.
Vejafgiftspakken, kendt som Oslopakke 3, skal i så fald genforhandles. Den pakke blev senest justeret sidste år, og der går normalt fire år mellem hver genforhandling.
Mens de norske politikere diskuterer højere afgifter, er der fortsat en stærk bilkultur i landet. Tilbage i april kunne Boosted fortælle, at den ikoniske bilfilm Børning er på vej tilbage. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]