Annonce

Første Le Mans-dansker er død – Jens Winther blev 86

Danmarks første Le Mans-kører, Jens Winther, som også kørte Rallye Monte-Carlo 13 gange og vandt DM i 1962, er død. Han blev 86 år.

Dansk motorsport har mistet en af sine pionerer. Jens Winther, der var den første dansker i 24 timers-løbet på Le Mans, er død.

Winther blev også Danmarksmester i løbet af karrieren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyheden om hans død blev tirsdag delt af DASU, Dansk Automobil Sports Union. Jens Winther blev 86 år gammel. Han sov ind efter en periode med sygdom.

Unionen mindedes ham med ordene; “Danmarks første Le Mans-kører har kørt sin sidste omgang.”

Det markerer afslutningen på et betydningsfuldt kapitel i dansk motorsporthistorie.

Jens Winther skrev sig for alvor ind i motorsportens annaler i 1983. Han blev den første dansker nogensinde til at stille til start i det berømte 24-timers løb Le Mans.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hans debut åbnede vejen for fremtidige danske racerkørere på den internationale scene. Det var en tid, hvor dansk deltagelse i så store løb var sjælden.

Jens Winthers vej til Le Mans

Jens Winther deltog i alt fire gange i Le Mans. Hver deltagelse var en bedrift i sig selv, ofte med begrænsede midler sammenlignet med de store fabrikshold. Hans sidste tur på Circuit de la Sarthe var i 1986.

Det år opnåede Winther og hans hold et bemærkelsesværdigt resultat. De kørte deres bil ind på en samlet ellevteplads. Det betød også en andenplads i C2-klassen.

Mere efter videoen

Motorsportskarrieren for Jens Winther strakte sig over mange år. Han viste sin alsidighed som kører. Før Le Mans-eventyret havde han allerede markeret sig nationalt.

I 1962 kunne Jens Winther kalde sig Danmarksmester i standardvognsracing. Det var en tidlig succes i en lang karriere.

Han var også en hyppig deltager i det krævende Rallye Monte-Carlo. Hele 13 gange stillede han til start i det prestigefyldte rally.

Jens Winther har tidligere delt sine minder fra Le Mans. I et interview med DR for nogle år siden fortalte han om udfordringerne. Holdet opererede med et beskedent budget.

Konen hjalp med kommunikationen

Kommunikationen mellem bil og pit var også anderledes dengang. Der var ingen avanceret radiokontakt, som man kender i dag. Det krævede opfindsomhed.

– Min søn stod for enden af Mulsanne-langsiden med et skilt og en drejetelefon, forklarede Jens Winther om den primitive, men effektive metode, for nogle år siden i et interview til DR.

Mere efter annoncen

– Inde i pitten sad min kone på en klapstol med en notesbog,

Når bilen skulle have brændstof, trådte systemet i kraft. “Så ringede hun ud til min søn og sagde: ‘Frem med skiltet’,” fortalte Winther dengang.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også