Danmarks første Le Mans-kører, Jens Winther, som også kørte Rallye Monte-Carlo 13 gange og vandt DM i 1962, er død. Han blev 86 år.
Dansk motorsport har mistet en af sine pionerer. Jens Winther, der var den første dansker i 24 timers-løbet på Le Mans, er død.
Winther blev også Danmarksmester i løbet af karrieren.
Nyheden om hans død blev tirsdag delt af DASU, Dansk Automobil Sports Union. Jens Winther blev 86 år gammel. Han sov ind efter en periode med sygdom.
Unionen mindedes ham med ordene; “Danmarks første Le Mans-kører har kørt sin sidste omgang.”
Det markerer afslutningen på et betydningsfuldt kapitel i dansk motorsporthistorie.
Jens Winther skrev sig for alvor ind i motorsportens annaler i 1983. Han blev den første dansker nogensinde til at stille til start i det berømte 24-timers løb Le Mans.
Hans debut åbnede vejen for fremtidige danske racerkørere på den internationale scene. Det var en tid, hvor dansk deltagelse i så store løb var sjælden.
Jens Winthers vej til Le Mans
Jens Winther deltog i alt fire gange i Le Mans. Hver deltagelse var en bedrift i sig selv, ofte med begrænsede midler sammenlignet med de store fabrikshold. Hans sidste tur på Circuit de la Sarthe var i 1986.
Det år opnåede Winther og hans hold et bemærkelsesværdigt resultat. De kørte deres bil ind på en samlet ellevteplads. Det betød også en andenplads i C2-klassen.
Motorsportskarrieren for Jens Winther strakte sig over mange år. Han viste sin alsidighed som kører. Før Le Mans-eventyret havde han allerede markeret sig nationalt.
I 1962 kunne Jens Winther kalde sig Danmarksmester i standardvognsracing. Det var en tidlig succes i en lang karriere.
Han var også en hyppig deltager i det krævende Rallye Monte-Carlo. Hele 13 gange stillede han til start i det prestigefyldte rally.
Jens Winther har tidligere delt sine minder fra Le Mans. I et interview med DR for nogle år siden fortalte han om udfordringerne. Holdet opererede med et beskedent budget.
Konen hjalp med kommunikationen
Kommunikationen mellem bil og pit var også anderledes dengang. Der var ingen avanceret radiokontakt, som man kender i dag. Det krævede opfindsomhed.
– Min søn stod for enden af Mulsanne-langsiden med et skilt og en drejetelefon, forklarede Jens Winther om den primitive, men effektive metode, for nogle år siden i et interview til DR.
– Inde i pitten sad min kone på en klapstol med en notesbog,
Når bilen skulle have brændstof, trådte systemet i kraft. “Så ringede hun ud til min søn og sagde: ‘Frem med skiltet’,” fortalte Winther dengang.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]