Annonce:

Første bilmærke trækker sig helt ud af USA

Renaults sportsvognsmærke Alpine kommer ikke til USA alligevel. Økonomidirektør Duncan Minto peger på markedsuro som årsag til tilbagetrækningen.

Alpine, Renaults sportsvognsmærke, har trykket på pauseknappen for sin planlagte lancering i USA. Beslutningen betyder en udskydelse for introduktionen af syv nye modeller på det amerikanske marked.

Renault Groups økonomi, Duncan Minto, forklarer baggrunden for beslutningen.

Duncan Minto peger på den nuværende ustabilitet på det amerikanske marked. Han vurderer, at timingen for en stor investering i en amerikansk lancering ikke er rigtig lige nu.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– I betragtning af hvad der sker i USA lige nu, tror jeg ikke, det er det rette tidspunkt at bruge penge på, siger Duncan Minto i et interview til Automotive News.

Udskydelsen sker samtidig med, at Renault-koncernen arbejder på at reducere sine generelle omkostninger. Minto beskriver beslutningen som “helt normal” i den nuværende økonomiske situation.

Renault har ellers haft store ambitioner for Alpine-mærket. Planen har længe været at udvide mærkets globale tilstedeværelse betydeligt.

Alpines mål og fremtidige planer

Målet er at løfte Alpines årlige salg fra de nuværende få tusinde biler. Ambitionen lyder på 150.000 solgte biler om året inden 2030.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det amerikanske marked var tænkt som en afgørende brik i den vækststrategi. Lanceringen af syv nye modeller skulle drive salget i USA.

Den plan er nu midlertidigt sat på hold. Finansdirektøren understreger dog, at der er tale om en pause, ikke en permanent aflysning.

Håbet om at se Alpine-biler på amerikanske veje lever altså videre. Renault har tidligere undersøgt mulighederne for distribution i USA.


Der har været samtaler med det store forhandlerfirma Autonation. Autonation er en betydelig aktør med salg af 31 forskellige bilmærker i USA.

Alpine A110 og elbilen A290

Sidste år stod Autonation for salg af nye biler til en værdi svarende til cirka 81 milliarder danske kroner. Et samarbejde kunne have givet Alpine en stærk start i USA.

I dag byder Alpine primært på den lette sportsvogn A110. Den er kendt for sine køreegenskaber og fokuserede design.

Mærket udvider også mod elektrificering. De har introduceret elbilen A290, en sportslig hatchback med 220 hestekræfter.

For den gennemsnitlige amerikanske bilkøber betyder den udskudte lancering formentlig ikke det store. Alpine er et nichemærke.

Det er især bilentusiasterne, der må væbne sig med tålmodighed. De går i første omgang glip af muligheden for at vælge endnu et europæisk sportsvognsmærke.

Annonce:

Renault fortsætter udviklingen af Alpine og dets modelprogram. Fremtiden må vise, hvornår de amerikanske planer bliver aktuelle igen.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også