Bliver din bil den næste fartkontrol? Politikere i USA vil have en “fartlås” i biler, der automatisk bremser dig ved fartgrænsen. Er Danmark det næste land?
Lovgivere i den amerikanske delstat Wisconsin foreslår nu at indføre en kontroversiel ny teknologi i biler.
Det skal nemlig være fysisk umuligt for alle biler at køre for stærkt.
Systemet, der minder om en alkolås, skal påtvinges bilister, der gentagne gange er dømt for hensynsløs kørsel.
Forslaget er det seneste skud på stammen i kampen mod vanvidskørsel – men det rejser ifølge flere amerikanske medier også alvorlige spørgsmål om personlig frihed og overvågning.
Det er de to demokratiske politikere Russell Goodwin og Chris Larson fra Milwaukee, der står bag lovforslaget.
De mener, at den nye teknologi kan ændre den farlige kultur omkring hensynsløs kørsel ved at tvinge bilisterne til at overholde fartgrænserne.
– Det lærer dem, og det lærer også alle andre, der sætter sig ind i bilen med dem, hvorfor de har sådan noget installeret, siger senator Chris Larson ifølge Milwaukee Journal Sentinel.
Bilisten skal betale for fartbegrænseren
Ligesom med alkolåse, der forhindrer spritbilister i at starte bilen, skal den nye “fartlås” betales af den dømte bilist selv – ikke af staten.
Prisen for installation og det at bruge den i et år vil ifølge lovpakken koste hver enkelt bilist lige godt 12.000 kroner.
Der vil dog være økonomisk hjælp til personer med lav indkomst.
Kravet om at få installeret fartlåsen vil i første omgang gælde for personer, der inden for en femårig periode bliver dømt for hensynsløs kørsel to gange.
Det gælder dog kun, hvis forseelsen involverede en hastighedsoverskridelse på mindst 32 km/t (20 mph) over det tilladte.
At undlade at installere anordningen, eller at manipulere med den, vil politikerne straffe med en bøde på 600 dollar eller op til seks måneders fængsel.
Sådan virker fartlåsen
Selve teknologien, kendt som Intelligent Speed Assistance (ISA), er ikke ny. Den har eksisteret i to årtier og bruges allerede i mange firmabiler og lastbiler.
Den er endda lov i EU, hvor selve begrænseren i nye biler dog kan slås fra ved at træde på speederen.
Systemet kan også slås helt fra. Men det kræver, at bilisten gør det hver eneste gang, bilen startes. At slå advarslen fra permanent er ulovligt
Systemet bruger GPS-data til at identificere den gældende hastighedsgrænse, der hvor bilen befinder sig.
En lille skærm ved eller lige omkring rattet viser både den tilladte hastighed og bilens aktuelle hastighed.
Når bilen nærmer sig hastighedsgrænsen, griber systemet ind og forhindrer bilen i at accelerere yderligere.
Der vil dog være visse undtagelser.
Systemet vil tillade en kortvarig overskridelse af grænsen, for eksempel ved acceleration op ad bakke eller ved indfletning på motorvej.
Nogle udgaver af lignende lovgivning i andre delstater tillader også føreren at trykke på en knap, der tilsidesætter systemet et bestemt antal gange hver måned.
Modstand mod forslaget
Forslaget møder ikke overraskende en del kritik.
Den republikanske politiker Bob Donovan roser initiativet, men tvivler på, om det er praktisk muligt at implementere, så det giver mening ude på vejene.
Andre kritikere frygter, at systemet vil blive misbrugt til generel overvågning af alle bilister.
Mindst to andre stater, Virginia og Washington, har allerede vedtaget lignende love, der kræver, at dømte vanvidsbilister kører rundt med systemet, hvis de vil bag rattet igen.
De love træder dog først i kraft i henholdsvis 2026 og 2029.
Sverige overvejer samme system
Tanken om en fartlås er ikke kun noget, amerikanerne roder med.
Som Boosted kunne fortælle allerede i januar, undersøger Trafikverket i Sverige muligheden for at indføre et lignende system i alle nye biler.
I første omgang foreslår svenskerne dog kun at gøre det obligatorisk i nye firmabiler.

