Kinesiske Nio floppede så fælt i Danmark, at chefen og de fleste ansatte blev fyret. Nu erkender mærkets grundlægger, at man har undervurderede europærerne.
Kinesiske bilproducenter oplever modstand på det europæiske marked. At opnå en stærk position i EU har vist sig sværere end forventet for flere mærker.
Den samlede markedsandel for kinesiske bilmærker i EU er kun 4,3 procent. Det viser tal fra brancheanalytiker Matthias Schmidt.
Mærker som Nio, BYD, Xpeng og Zeekr kæmper for at øge salget.
En væsentlig årsag er den told, EU lægger på biler produceret i Kina. Tolden gør bilerne dyrere for de europæiske forbrugere.
Samtidig sælger mærkerne generelt bilerne meget dyrere i Europa. Noget der også var tilfældet, før elbilerne blev ramt af straftold. Læs mere om det her.
Det svækker de kinesiske bilmærkers mulighed for at konkurrere på prisen. Pris er ellers ofte et stærkt salgsargument hos de nye mærker.
Flere producenter har også haft svært ved at opbygge effektive distributionsnetværk. Det er en udfordring at få bilerne ud til forhandlere og kunder i de forskellige EU-lande.
Nio er et af de mærker, der har mærket udfordringerne. Mærkets administrerende direktør og grundlægger, William Li, indrømmer, at planerne var for optimistiske.
– Vi havde uden tvivl undervurderet udfordringerne i EU i vores oprindelige planer, siger William Li til Financial Times.
Nio valgte sidste år at stoppe salget af deres biler i Danmark. Ligesom den danske chef og størstedelen af de ansatte blev fyret.
Ifølge mærkets danske hjemmeside er der da også kun lagerbiler tilbage at vælge imellem. Det ser dog ikke ud, som om at nogen af bilerne kan leveres.
Trods modgangen fastholder Li, at Nio fortsat vil arbejde for at øge sin markedsandel i EU. De opgiver ikke det europæiske marked.
Udfordringer med told og distribution
Matthias Schmidt peger på, at netop tolden på elbiler fra Kina har bremset fremgangen.
Det gælder selvom mærker som Xpeng og BYD lancerede nye modeller specifikt til EU. Introduktionen af nye biler har ikke været nok til at overkomme barriererne.
BYD er dog fortsat optimistiske omkring potentialet i Europa. Bilproducenten har justeret sine forventninger til eksporten mod EU opad.
Tidligere forventede BYD at sende 15 procent af sin eksport til EU i år. Det tal er nu hævet til 20 procent.
Zeekr, et andet kinesisk mærke under Geely-koncernen, er på vej ind på det danske marked. De ser ikke tolden som en uoverstigelig hindring for konkurrenceevnen.
Mars Chen er vicebestyrelsesformand i Zeekr.
– I nogle lande er tolden høj, det gælder for alle. Det er ikke et problem.” Zeekr mener altså, at vilkårene er ens for alle importører, lyder det i en kommentar til Financial Times.
Forskellige strategier for Kina-mærker
Den politiske situation spiller også en rolle. Kina forsøger at forbedre forholdet til EU.
Landet ønsker flere forhandlinger for at finde løsninger uden om højere biltold. Desuden er flere kinesiske bilmærker begyndt at bygge fabrikker i eller lige uden for EU for at undgå tolden.
De kinesiske bilproducenter anvender forskellige strategier. Nogle, som BYD, satser offensivt med øget eksporten.
Andre, som Nio, justerer deres planer efter at have mødt modstand. Nye spillere som Zeekr træder ind med en tro på, at de kan konkurrere trods toldmure.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]