Annonce:

Floppede i Danmark – bilmærke trækker sig fra USA

Efter en fejlslagen lancering i Danmark og skuffende salgstal i Europa, trækker den kinesiske elbilmærke Nio nu stikket på sin amerikanske satstning og fyrer hele holdet bag.

Den kinesiske elbilproducent Nio stopper sin satsning i USA. Beslutningen kommer i kølvandet på store udfordringer i Europa og en direkte fiasko på det danske marked. Mærkets amerikanske forretningschef er nu afskediget.

Det skriver mediet Electric-Vehicles.

Hele Nios lanceringsteam i USA er også blevet afskediget. Det markerer et fuldt stop for producentens planer om at indtage det amerikanske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Satsningen skulle ellers have været et stort skridt for Nio. Målet var at erobre både Europa og USA med de kinesiske elbiler.

Virkeligheden har dog været en anden. Især i Europa har salget været meget begrænset.

I sidste måned blev der kun solgt 58 Nio-elbiler i hele Europa. Ikke én af dem kører rundt i Danmark.

Nio-chef indrømmer: Undervurderede Europa

Kinesiske bilmærker møder generelt modstand i Europa. Det har vist sig sværere end ventet at få fodfæste.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den samlede markedsandel for kinesiske bilmærker i EU er kun på 4,3 procent. Det viser tal fra brancheanalytiker Matthias Schmidt.

Nio er et af de mærker, som har mærket de udfordringer hårdest.

Mærkets grundlægger og administrerende direktør, William Li, erkender nu, at planerne var for optimistiske.

Artiklen fortsætter efter videoen:

– Vi havde uden tvivl undervurderet udfordringerne i EU i vores oprindelige planer, siger William Li til Financial Times.

Den indrømmelse kommer efter en turbulent tid. I 2023 valgte Nio at stoppe salget af biler i Danmark. Samtidig blev den danske chef og de fleste ansatte fyret.

Kinesiske elbilers svære kamp fortsætter

Nios problemer er ikke enestående. Flere kinesiske mærker kæmper med at overbevise de europæiske bilkøbere.

Mere efter annoncen:

Den europæiske modstand skyldes flere faktorer. Konkurrencen fra etablerede mærker er hård, og forbrugerne er ofte loyale over for kendte navne.

For Nio har det betydet en markant ændring af strategien. Fokus er nu flyttet væk fra ekspansion og over på at stabilisere forretningen.

Mere efter disse links:

De amerikanske drømme er foreløbigt lagt i graven. Tiden vil vise, om Nio kan vende udviklingen på de markeder, hvor de stadig er til stede.

Udfordringen for kineserne er dog ikke større, end at Nio stadig satser på at kunne sende sin billigbil, der blot kaldes Firefly, til Europa. Bilen er ‘så billig’, at den kan blive Danmark billigste elbil. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også