Efter flere år med massive forsøg på at få sat skub i salget af elbiler retter en række store bilmærker nu igen blikket mod benzin- og hybridbiler.
Efter fem år med et massivt fokus på elbiler er flere af verdens største bilmærker nu begyndt at vende blikket mod de benzin- og hybridbiler igen.
En cocktail af høje toldsatser, et langsommere elbilsalg i USA og en benhård kinesisk konkurrence har gjort den klassiske forbrændingsmotor attraktiv igen.
I årevis har bilgiganterne ellers investeret massive milliardbeløb i udviklingen af nye elbiler. Men nu er virkeligheden ifølge begyndt at melde sig.
Ford og General Motors vender 180 grader
De er især hos amerikanske giganter Ford og General Motors at der i disse dage bliver vendt op og ned på samlebåndene.
Begge mærker er begyndt at udligne ellers større satsninger på elbiler med et fornyet fokus på benzin- og hybridmodeller.
En af hovedårsagerne er den politiske udvikling i USA.
Præsident Donald Trumps administration har netop afskaffet den store skatterabat på elbiler. Noget, som Boosted kunne fortælle, har kostet statskassen mere end 3 milliarder kroner om måneden lige siden Barack Obama fik den indført i 00’erne.
Tilskuddet blev skrottet 1. oktober 2025. Og det har ifølge Fords øverste direktør, Jim Farley, vendt fuldstændig op og ned på markedet.
“Game-changer” i USA
Jim Farley kalder den manglende statsstøtte for en “game-changer”.
Han forudser, at det amerikanske elbilsalg kan blive mere end halveret nu, hvor den store økonomiske gulerod er væk.
Den udvikling tvinger Ford til at genoverveje deres strategi. Også japanske Honda har valgt at trække i nødbremsen.
De har skåret i deres fremtidige investeringer i elbiler og udskudt en planlagt milliard-fabrik i Canada med flere år.
Ifølge Financial Times er der også tegn på, at markedet i England og Belgien er ved at skifte, så hybrid- og benzinmodeller igen vinder frem.
Samtidig er Holland på vej med den totale udvanding af tilskud til elbiler, så det er et overstået kapitel i 2026.
At elbilerne nu alligevel ikke fylder alt er en tendens, der har spredt sig hurtigt i bilindustrien. For nogle gør det mere ondt end hos andre.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er den tyske Porsche kastet ud i en dyb krise, fordi mærket fra Zuffenhausen satsede benhårdt på elbiler, der slog fejl.
Ledelsen er blevet tvunget til at droppe flere elbil-planer efter et tab på 13 milliarder kroner som følge af et svigtende elbilsalg.

