USA’s nye importtold på biler rammer Tysklands bilindustri hårdt. CLEPA frygter massivt jobtab og 30 procent fald i eksporten til amerikanerne.
USA’s importtold på nye biler skaber usikkerhed i Europa. Den tyske bilindustri kan blive ramt hårdt.
Brancheorganisationen CLEPA advarer i en ny rapport om konsekvenserne. Mindst 15.000 job hos tyske underleverandører er i fare på grund af Donald Trumps toldpolitik.
Det fremgår af en ny rapport fra CLEPA. Rapporten tegner et bekymrende billede for sektoren.
Eksporten af biler og dele til USA forventes at falde markant. CLEPA forudser et fald på mindst 30 procent.
Skulle faldet i eksporten blive endnu større, er konsekvenserne værre. Et fald på 50 procent vil true op mod 25.000 arbejdspladser alene i Tyskland, lyder det.
CLEPA repræsenterer europæiske underleverandører til bilindustrien. Organisationen ser tolden som en alvorlig trussel.
Generalsekretær Benjamin Krieger udtrykker stor bekymring. Han kalder toldsatserne en “betydelig trussel” mod bilindustrien i det hele taget.
CLEPA: USA’s importtold truer bilindustrien
Undersøgelsen fra CLEPA viser en udbredt pessimisme. Mange underleverandører ser dystert på fremtiden.
Næsten seks ud af ti adspurgte virksomheder er pessimistiske. De ser først og fremmest negativt på de kommende måneder.
Fire ud af ti af de adspurgte underleverandører tvivler på rentabilitet. De ser ingen vej til overskud i år.
Det understreger den økonomiske usikkerhed. Toldsatserne rammer på et følsomt tidspunkt. Den europæiske bilindustri står over for flere udfordringer.
Handelskonflikter er en af dem. Noget andet er, at efterspørgslen på elbiler ikke er oppe i et gear, der kan følge med den produktion, mange bilmærker har gearet sig selv til.
Derfor sprænger det ene efter det andet bilmærke i øjeblikket også fra løfter om kun at bygge elbiler omkring 2030.
Jobusikkerhed og faldende bileksport
Den amerikanske importtold lægger pres på en vigtig eksportsektor. Tyskland er særligt udsat grundet sin store bilproduktion.
Jobtabene vil ikke kun ramme de store bilproducenter. Hele netværket af underleverandører påvirkes.
Det skaber ringe i vandet i den tyske økonomi. Mange lokalsamfund er direkte afhængige af bilindustrien.
Usikkerheden påvirker også lysten til at investere i udvikling. Virksomheder kan udskyde nye projekter og ansættelser.
Mens andre skærer hele virksomhedsdele fra. Det er bl.a. tilfældet hos tyske Continental, der har skåret hele Automotive-afdelingen fra som et selvstændigt firma.
Faktisk står bilindustrien over for så store udfordringer, at eksperter nu advarer om konkurser i hobetal. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]