Annonce:

Flere bilmærker forbydes at sælge bilisters data

General Motors har fået at vide, at de i en periode på fem år ikke må sælge bilisters data videre til tredjeparter. Forbuddet rammer flere bilmærker.

Bilkoncernen General Motors har fået forbud mod at sælge bilisters data videre i en periode på fem år.

Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesagentur, Federal Trade Commission (FTC) er nemlig kommet frem til at bilkoncernen og dets såkaldte OnStar-service bryder loven.

FTC har slået fast, at General Motors har indsamlet og solgt følsomme data om bilisters placering og kørestil uden at spørge om lov først. Dataene må nu ikke sælges til forbrugerrapporteringsbureauer i fem år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– GM overvågede og solgte bilisternes præcise placeringsdata og information om kørestil. Nogle gange så ofte som hvert tredje sekund.

– Med dette forbud beskytter FTC amerikanernes privatliv og beskytter folk mod uhindret overvågning, siger FTC’s formand Lina M. Khan i en pressemeddelelse om forbuddet.

General Motors har allerede foretaget ændringer i deres datapolitikker, ifølge en pressemeddelelse udsendt af bilkoncernen.

Koncernen har afbrudt deres Smart Driver-program og afmeldt alle kunder i april 2024, efter at avisen The New York Times skrev, at GM delte de meget personlige med forsikringsselskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

General Motors afsluttede også samarbejdet med analysefirmaerne LexisNexis og Verisk sidste år. I september samlede de mange af deres privatlivspolitikker i et enkelt, mere overskueligt dokument.

Men ifølge FTC informerede GM aldrig bilisterne om, hvilke typer data der blev indsamlet om dem. General Motors fortalt eksempelvis ikke, at man loggede alt fra hårde opbremsninger til hastighedsforseelser.

Alt sammen data der kunne sælges videre til eksempelvis analyse-bureauer, hvis arbejde forsikringselskaber i det næste led brugte til at hæve priserne.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Forbuddet betyder, at GM nu skal “indhente bekræftende sammentykke fra alle sine kunder, hvis bilkoncernen vil indsamle, bruge eller videregive visse typer data fra køretøjer, hvor den slags er muligt”.

General Motors skal også give kunderne mulighed for at deaktivere indsamling af data, så bilmærket kan se, hvor de enkelte biler præcist befinder sig til enhver tid.

Desuden skal kunderne kunne give General Motors besked på til alle tider at slette data, der er indsamlet. Ligesom kunderne altid skal have adgang til dataerne om dem. Reglen er GM nu underlagt i samtlige 50 delstater.

Mere efter annoncen:

Bilproducenter er under øget kontrol fra statslige og føderale myndigheder, når det kommer til indsamling af data om bilister. Det har allerede udløst mindst én retssag.

Texas’ justitsminister Ken Paxton sagsøgte august sidste år GM med beskyldninger om, at bilkoncernen narrede bilisterne til at udlevere deres data frivilligt. Paxton har også sagsøgt forsikringsselskabet Allstate Insurance for at gøre noget lignende.

Mere efter disse links:

Dataindsamling og -anvendelse er et centralt emne i den moderne bilindustri, og General Motors-sagen viser, at der er behov for øget fokus på forbrugerbeskyttelse og gennemsigtighed i håndteringen af data.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også