Norske Schibsted Media, der bl.a. ejer flere store aviser, fyrer nu yderligere 350 ansatte i Norden og Polen.
Den norske mediekoncern Schibsted har annonceret en fyringsrunde, der omfatter 350 stillinger i Norden og Polen. Fyringerne svarer til 13 procent af Schibsteds samlede arbejdsstyrke i disse regioner.
Schibsted Media, der driver en række digitale tjenester og aviser, herunder Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige samt VG og Aftenposten i Norge, begrunder fyringsrunden med den aktuelle økonomiske situation.
Det skriver bl.a. den norske erhvervsavis E24.
– Det er ikke en let beslutning at sige farvel til dygtige medarbejdere, men med den økonomiske situation er der ingen anden udvej,” udtaler administrerende direktør Siv Juvik Tveitnes i en pressemeddelelse.
På et informationsmøde onsdag morgen oplyste Juvik Tveitnes, at fyringsrunden vil påvirke alle enheder i Schibsted, men det er endnu uvist, hvilke afdelinger og lande der specifikt vil blive ramt af fyringerne.
Fyringsrunder hører i det hele taget til dagens orden i øjeblikket. Og det især i bilindustrien. En ny analyse fra brancheorganisationen Clepa konkluderer, at der alene sidste år blev fyret 54.000 folk på tværs af de største aktører i europæisk bilindustri.
Men det er ikke alle, der har travlt med at fyre. Nogle hyrer også. Og det i et tempo så det kan være svært at finde nok folk.
Eksempelvis skriver flere franske medier i denne uge, at Toyota akut står og mangler mindst 500 til stillinger på en fabrik i landet. Ligesom mærket vil ansatte yderligere 100 folk om måneden det kommende stykke tid for at kunne dækket efterspørgslen.
Det ser dog endnu vildere ud i Kina. På bare tre måneder i løbet af 2024 ansatte BYD, der kæmper med Tesla om at spytte flest elbiler af samlebåndet, hele 200.000 nye folk.