“Final Edition” er den sidste E-Klasse med V8-motor


E-Klassens dage er talte. I hvert fald i den nuværende generation, og – måske – hvis den skal have V8-motor.

“Final Edition”. Hvad indikerer det for dig? Vi ved, at den nuværende E-Klasse er på vej på pension. Men spørgsmålet er, om ‘final’ også gælder mekanikken i topmodellen E63 AMG. Altså præcis ligesom at V8’eren er fortid i den mindre C63 AMG. Vi ved det ikke, men meget tyder på det.

LÆS OGSÅ: Audi RS3 beslaglagt – blæste gennem 90-zone

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




W213, som den nuværende E-Klasse kaldes internt hos Mercedes, fik et facelift for nogle år siden, og nu er det altså ved at være tid til en helt ny model. Og at det bliver uden otte cylindre, understøttes af det faktum at Mercedes helt generelt er på vej væk fra forbrændingsmotoren. Senest i 2030 vil mærket have produceret den sidste bil med forbrændingsmotor, og fra 2025 vil Stuttgart-folkene kun udvikle platforme til elbiler.

Hvis vi lige så skal runde den sidste E63’er, så bliver det formentlig en kosmetisk omgang. Altså forventer vi ikke, at den 4-liters biturbo-V8’er får mere power. Men så igen – den har allerede 612 hestekræfter og 850 Nm, når den hedder E63 S. Det betyder, at den går fra 0 til 100 km/t på bare 3,4 sekunder og først taber pusten ved 300 km/t. Elektronisk begrænset – selvfølgelig.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk