Ferraris længe ventede elbil er ikke så langt fremme, at mærket fra Maranello kan løfte hele sløret i år, siger chefen.
Ferraris første elbil lader vente på sig. De første kunder må se frem til oktober 2026. Det bekræfter administrerende direktør Benedetto Vigna.
Udmeldingen kommer efter en periode med stor spænding om den elektriske fremtid for det ikoniske italienske mærke.
Benedetto Vigna har nu specificeret tidsplanen. Drivlinjen til den elektriske Ferrari vil blive fremvist senere i år. Den komplette bil afsløres dog først i foråret 2026.
Det skriver Reuters.
Efter afsløringen i foråret 2026 sigter Ferrari mod at begynde at levere biler. Helt konkret forventer Ferrari, at de første kunder får deres biler i oktober samme år.
Men det betyder ikke, at Ferrari lægger forbrændingsmotoren på hylden. Tværtimod faktisk. I Maranello vil man nemlig vil ikke stoppe udviklingen af de traditionelle motorer.
Ifølge Benedetto Vigna er den slags nemlig hele Ferrari fundament og sjæl. Så det bliver der ikke rykket ved.
Samtidig er Ferrari åben over for ny elektrisk teknologi. Bilmærket lukker ingen døre for fremtidige løsninger. Det hele er kort sagt en balancegang.
Fremtidens Ferrari er delt
Sidste år udgjorde plug-in hybrider en betydelig andel af salget. De stod for 51 procent af Ferraris samlede salg.
Analytikere peger, at der er en måske end større interesse for netop hybriderne hos Ferraris kunder. At Ferrari sælger som de gør, overrasker derfor næppe.
– Vi vil fortsætte med at berige og udvikle vores produktsortiment, siger Benedetto Vigna.
Ferrari har tidligere i år advaret om potentiel påvirkning af overskuddet. Ny amerikansk told kan da også få meget til at ske skidt ud hos italianerne.
Men lige nu er det ikke noget, der smitter af i regnskabsbøgerne. Faktisk skovler Ferrari penge ind som aldrig før. Hver ansat tjener mærket i omegnen af 2 millioner kroner på hver eneste år.
Og den foreløbig toldregning i USA har Ferrari sendt direkte videre til kunderne i form af dyrere biler.
Alt er udsolgt – og meget længe endnu
Det stærke salg understøttes af nye og dyrere modeller. Biler som SF90 og Dodicicilindri bidrager positivt til resultaterne. Den nye hybrid 296 Speciale forventer ledelsen i Maranello sig også meget af.
I hvert fald arbejder ingeniørerne intenst. Både på de mindre V6’ere, de noget større som V8-modellerne og så selvfølgelig de helt store V12-maskiner.
Hvor godt går det så egentlig? Virkelig godt. Allerede i februar i år fortalte ledelsen nemlig at ordrebøgerne er hermetisk lukket indtil 2027. Der er simpelthen ikke mere plads. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]