Ferraris direktรธr, Benedetto Vigna, lover nu, at forbrรฆndingsmotoren ikke forsvinder. Mรฆrket vil fortsat investere i udviklingen af V6-, V8- og V12-motorer.
Ferrari kommer nu med et klart lรธfte til bรฅde kunder og fans: Forbrรฆndingsmotoren forsvinder ikke.
Det heller ikke selvom mรฆrket har en elbil vej. Faktisk er den bil, som Boosted ogsรฅ kunne fortรฆlle i denne uge, lige rundt om hjรธrnet.
Omvendt vil mรฆrket fortsat investere massivt i udviklingen af deres legendariske V6-, V8- og V12-motorer.
Lรธftet kommer direkte fra Ferraris administrerende direktรธr, Benedetto Vigna.
Han har tidligere sagt, at han ikke tror, at forbrรฆndingsmotoren nogensinde vil forsvinde helt fra markedet.
Den holdning bliver nu bakket op af Maranello-mรฆrkets officielle strategi for de kommende รฅr.
15 nye modeller pรฅ vej
Ferrari planlรฆgger at lancere mere end 12 nye bilmodeller i perioden fra 2026 til 2030.
En stor del af de biler vil fortsat have en benzinmotor som hjertet i bilen.
– Ferrari vil fortsรฆtte med at investere i sine V6-, V8- og V12-forbrรฆndingsmotorer, lyder det fra ledelsen.
Fokus vil vรฆre pรฅ at sikre, at motorerne kan leve op til fremtidige emissionskrav.
Det skal blandt andet ske ved at รธge den specifikke ydeevne og sikre, at motorerne kan kรธre pรฅ alternative brรฆndstoffer som for eksempel e-fuels.
Fรธrste elbil kommer nรฆste รฅr
Pรฅ trods af det fortsatte fokus pรฅ benzinmotorer, er Ferrari dog ikke blinde for den elektriske fremtid.
Mรฆrkets fรธrste, fuldt elektriske bil, med navnet Elettrica, forventes at blive prรฆsenteret i slutningen af nรฆste รฅr.
Ferrari forventer, at 60 procent af deres modelprogram vil vรฆre elektrificeret i 2030.
Det tal dรฆkker over 40 procent hybridbiler og 20 procent rene elbiler. De resterende 40 procent vil altsรฅ fortsat vรฆre biler med ren forbrรฆndingsmotor.
Men faktisk er det en temmelig mรฆrkbar nedgradering. I hvert fald pรฅ strรธm-fronten. Fรธr denne uge forventede Ferrari nemlig officielt, at op mod 40 procent af hele produktionen udelukkende ville bestรฅ af elbiler.
Pรฅ den anden var mรฆrket allerede tidligere i รฅr begynde at trรฆkke i land. Som Boosted ogsรฅ kunne fortรฆlle, mรฅtte Benedetto Vigna gรฅ en tur i medierne for at fortรฆlle, at der ikke er planer om endnu en elbil.
Ferraris lรธfte om at holde liv i forbrรฆndingsmotoren er en del af en stรธrre tendens blandt de store, europรฆiske bilmรฆrker.
Hos BMW vil man nemlig heller ikke hรธre tale om den slags. Tvรฆrtimod mener et bestyrelsesmedlem i Mรผnchen, at rygterne om forbrรฆndingsmotorens dรธd er stรฆrkt overdrevne.

