Fรธrste kvartal af 2025 var en ekstremt god forretning for Ferrari. Mรฆrket fra Maranello noterer sig en indtjening pรฅ mere end halvanden million kroner pr. bil.
Der kan vรฆre uhyggeligt mange penge i nye biler. Bare spรธrg hos Ferrari. Fabrikken i Maranello tjener nemlig mere end halvanden million kroner pr. nye bil.
Det viser mรฆrkets kvartalregnskab som netop er offentliggjort.
I alt leverede Ferrari 3.593 biler i lรธbet af fรธrste kvartal. Og ser man pรฅ nettoomsรฆtningen – altsรฅ med udgifter som skat, moms og รธvrige afgifter trukket fra – tjente Ferrari i gennemsnit cirka 427.500,70 euro pr. leveret bil i fรธrste kvartal af 2025.
Ifรธlge mรฆrket er det isรฆr Roma Spider, 296 GTS, SF90 XX og Purosangue-modellerne der trรฆkker i den helt rigtige retning.
Folkene i Maranello gemmer dog tallet under ‘reservedele og biler’, sรฅ der kan gemme sig undtagelser fra gennemsnitsberegningen.
Men der er altsรฅ ingen nรธd at spore i det nordlige Italien. Ferraris ansatte nyder da ogsรฅ godt af succesen.
Kort fรธr jul sidste รฅr fik alle mรฆrkets ansatte eksempelvis udbetalt en gigantisk bonus. Ligesom der ventede dem endnu en i februar. Lรฆs mere om det her.
Er det et lidt mere jordnรฆrt regnskab, man er ude efter, gรฅr det faktisk ikke bedre for noget andet vestligt bilmรฆrke end Skoda. Det hรฆvder tjekkerne i hvert fald selv.
Nรฅr det kommer til indtjeningen pr. bil, er der ingen som ifรธlge chefen Klaus Zellmer kan mรฅle sig med Skoda.
โ Med en margin pรฅ 8,3 procent er vi det mest profitable, masseproducerende bilmรฆrke i Vesten pรฅ mainstream-markedet, lyder det fra direktรธren.
Ogsรฅ herhjemme gรฅr det godt for tjekkerne, der aldrig fรธr har leveret sรฅ mange biler til danskerne. Helt det samme kan ikke siges om Ferrari. Af indlysende รฅrsager.
Alligevel kom 3 fabriksnye Ferrarier ud at kรธre pรฅ de danske veje i lรธbet af fรธrste kvartal. Og det er da bedre end ingenting. Hvilket lige prรฆcis var tilfรฆldet i samme periode sidste รฅr.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]