Finali Mondiali er Ferraris måde at runde sæsonen af på – i år brugte italianerne lejligheden til blandt andet præsentere den nye Daytona SP3.
Ferrari løftede i weekenden sløret for en ny model i Iconia-serien – Daytona SP3 hedder den. Navnet er en kærlig hilsen til mærkets succes under 24-timers løbet 24 Hours of Daytona i USA i 1967.
I Icona-serien finder vi biler som Monza SP1 og SP2. Foruden Special Projects-programmet er det her, mærkets mest skattede kunder finder deres biler. I stærkt begrænset antal – naturligvis.
Inspireret af Formel 1
Nyfortolkningen af Daytona-modeller bygget på LaFerrari, og har Ferraris legendariske 6,5-liters V12. Den mærket også ligger i den mere ‘almindelige’ gadebil 812 Competizione. Men folkene i Maranello har foretaget nogle yderligere justeringer, så kværnen yder 840 hestekræfter og 697 newtonmeter. En dobbeltkoblingsgearkasse sørger for at kræfterne bliver sendt i asfalten.
Bilen har ikke meget åbenlys aerodynamik. Det har Ferrari stedet arbejdet ind i selve udformningen af Daytona SP3. Se bare den bagerste diffuser som klart er inspireret af diffuseren på Ferraris nuværende Formel 1-biler.
Let som en fjer
Chassis og karosseri er lavet i kulfiber, hvilket bringer vægten ned på bare 1.458 kilo. Sammenhold det med bilens enorme kræfter og en sprint fra 0 til 100 km/t er ovre på bate 2,85 sekunder.
Præcist mange Daytona SP3, Ferrari bygger, ved vi ikke. Ligesom vi ikke kender prisen. Men du skal være rig en liga som Zlatan Ibrahimović for at få råd. Den svenske fodboldspiller ejer i forvejen en Ferrari Monza SP2 – om han også står på listen over Daytona-kunder, skal vi ikke kunne sige.
Men nogen overraskelse vil det næppe være.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af Daytona SP3