Ferrari skovler penge ind på nye gadebiler. Faktisk tjener Maranello-folkene mere end 1 million kroner pr. bil. Men der er ikke plads til flere før 2027.
Køber du en ny Ferrari i dag, skal du ikke regne med at se den før tidligst i 2027. Fabrikken i Maranello har nemlig ikke plads i ordrebøgerne.
Det meddeler mærket, samtidig med at det er kommet frem, at Ferrari hæver hele 50 milliarder kroner hjem i omsætning i løbet af 2024.
Omsætter man det til tal på bundlinjen, svarer det til, at hver eneste bil af de 13.752 biler, som forlod fabrikken sidste år, gav mere end 1 million kroner i overskud efter skat.
Og selvom italienerne er på vej med mærkets første elbil, så er det ikke forventningerne til den, der driver forretningen. I stedet skriger kunderne på modeller som 12Cilindri, der er afløseren for 812 Superfast.
Skulle du ikke allerede have gættet det, er det selvfølgelig opskriften på en Ferrari, som den slags ‘plejer at se ud’. Nemlig en stor V12’er i snuden, der driver et baghjulstræk uden nogen form for elektrisk assistance.
Men også SUV’en, Purosangue, som Ferrari insisterer på ikke er en SUV, fylder godt i ordrebøgerne. Faktisk sagde mærket allerede, da bilen kom frem, at bestillingerne ikke må lægge beslag på mere end 30 procent af produktionskapaciteten hvert år.
Den fyldte ordrebog er dog ikke Ferraris eneste ‘problem’. Langt fra faktisk. Foran sig skubber fabrikken hele seks nye modeller, som præsenteres i år. Den første bliver en elbil, der får premiere 9. oktober.
Ferrari er heller ikke de eneste med det luksusproblem, at ordrebogen er fyldt. Allerede sidste år kunne Lamborghini fortælle, at alt med V12-motor er udsolgt indtil 2026. Det samme siger McLaren om den nye topmodel W1. Altså lige bortset fra, at den ikke fås med 12 cylindre.
Læs flere artikler efter annoncerne: