Ferrari har fået nok af rige kunder med absurde ønsker. Nu vil bilmærket fra Maranello skrue endnu mere ned for, hvad der er tilladt af ‘særordre’.
Ferrari har besluttet at sætte en stopper for kunders til tider absurde ønsker om smagløse biler. Fremover vil der være langt strengere regler til specialtilpassede biler fra den italienske luksusbilproducent.
– Vi skal værne om vores arv og forhindre, at den bliver undermineret af kortsigtede trendenser, siger Ferraris designchef Flavio Manzoni.
Ferrari har tidligere haft en god forretning ud af de specialtilpassede biler, hvor kunderne har kunnet bestille biler med meget specifikke ønsker.
Faktisk lavede Ferrari et overskud på intet mindre end 1 million kroner per bil, de har produceret, i løbet af 2024. Men nu er der altså sat en grænse. Ferrari vil ikke længere tillade de mest ekstreme tilpasninger, som kunderne måtte kunne tænke sig til.
Gennem det eksklusive “Tailor Made”-program er det ellers muligt at få sin Ferrari præcis, som man ønsker det.
Men i den seneste tid har der været for mange ekstravagante ønsker, der har fået Ferrari til at sige stop. Forgyldte interiører, neonlys og andre for iøjnefaldende designelementer er begyndt at true mærkets prestige, mener man hos Ferrari.
– Vores biler er mere end bare transportmidler, de er kunstværker og udtryk for det ypperste inden for teknologi.
– Vi har en forpligtelse til at beskytte vores arv mod at blive udvandet af flygtige trends, forklarer Flavio Manzoni.
De nye retningslinjer betyder, at Ferrari vil være langt mere restriktive med, hvilke tilpasninger der bliver godkendt.
Ændringerne skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå imod modellens æstetiske udtryk.
Modifikationer, der ikke respekterer Ferraris arv eller mærkets klassiske designelementer, vil blive afvist. Ændringer, der kan påvirke bilens ydeevne eller sikkerhed, vil heller ikke blive godkendt.
De nye regler har allerede skabt debat. Nogle Ferrari-ejere er glade for, at mærket nu beskytter sin eksklusivitet. Andre, der gerne vil have en bil, der skiller sig ud for enhver pris, ser det som en begrænsning af deres frihed.
– For mange af os handler det ikke kun om at købe en bil, men om at skabe noget unikt,” siger en anonym Ferrari-ejer til Autospies.
– Hvis Ferrari begynder at sige nej til alt, fordi de anser det for radikalt, kan det blive sværere at forsvare de høje priser.
Personalisering er blevet et vigtigt element i luksusbilindustrien, og andre mærker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyder også omfattende muligheder for tilpasning.
Det bliver spændende at se, om de vil følge Ferraris eksempel eller udnytte situationen til at tiltrække kunder, der ønsker endnu større frihed.
Ferrari understreger, at det ikke handler om at begrænse kundernes muligheder, men om at styre personaliseringen i en retning, der bevarer mærkets særpræg.
– Vi vil fortsat tilbyde eksklusive tilpasninger, men inden for de rammer, der gør en Ferrari til en Ferrari, siger en talsmand for virksomheden.
Hvordan de nye retningslinjer vil blive modtaget på længere sigt, er endnu uvist. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante bestillinger vil ikke længere blive til virkelighed i Maranello.
Læs flere artikler efter annoncerne: