Kunderne hader touch-knapper. Sรฅ nu dropper Ferrari det i den nye Amalfi og tilbyder ejere af 296 GTB, Purosangue, SF90 og 12Cylindri et nyt rat.
En ny รฆra er begyndt hos Ferrari, fordi en anden er dรธd.
Mรฆrket fra Maranello dropper nemlig de udskรฆldte touch-knapper helt. I stedet vender de fysiske knapper tilbage pรฅ rattet.
Det sker fรธrste omgang i den nye Ferrari Amalfi. รndringen gรฆlder ogsรฅ for modeller som 296 GTB, Purosangue, SF90 og 12Cylindri.
Ferrari anerkender nu kundernes massive kritik. Beslutningen er faktisk en direkte reaktion pรฅ de mange klager fra bilejere.
– Vi lyttede til vores kunder, siger marketingdirektรธr hos Ferrari Enrico Galliera i et nyt interview.
Den nye filosofi er en kovending for mรฆrket. Tidligere har Ferrari indรฆdt forsvaret sine touch-lรธsninger. Men virkeligheden viste sig at vรฆre en anden.
– Vores filosofi har altid vรฆret ‘hรฆnderne pรฅ rattet, รธjnene pรฅ vejen’, fortรฆller Enrico Galliera til Top Gear.
– Men vi fandt ud af, at folk brugte for meget tid med รธjnene de forkerte steder,” uddyber han.
Problemet var sรฅ stort, at Ferrari tidligere udsendte en opdatering, der slukkede for knapperne efter ti sekunders inaktivitet.
Fรฅ nye knapper i din Ferrari 296 GTB eller Purosangue
Den nye Ferrari Amalfi bliver den fรธrste model med det nye rat som standard. Men ejere af nyere Ferrari-modeller bliver ikke efterladt.
De kan fรฅ eftermonteret det nye rat med fysiske knapper. Det gรฆlder for ejere af 296 GTB, Purosangue, SF90 og 12Cylindri.
Selve udskiftningen bliver en simpel proces. Ejerne skal ikke til Italien for at fรฅ det gjort. Opgaven kan klares hos alle autoriserede Ferrari-forhandlere.
Gianmaria Fulgenzi er produktudviklingschef hos Ferrari. Han forklarer processen til Top Gear.
– Sรฅ laver vi bare en kort prรธvetur for at bekrรฆfte, at al kalibrering er i orden, siger han.
Det sikrer, at alt fungerer korrekt efter udskiftningen.
Den nye Ferrari Amalfi: Mere end bare fysiske knapper
Ferrari-chefen Enrico Galliera kan i dag godt se, hvorfor kunderne aldrig blev glade for rattet. Den oprindelige tanke var, at alt skulle kunne betjenes hurtigere.
– Nรฅr man bruger en touchscreen-telefon, er man meget hurtigere.
– Men vi indsรฅ, at nรฅr man ogsรฅ kรธrer, er ens hรฆnder alt for ofte pรฅ rattet, men ogsรฅ รธjnene pรฅ vejen, fortรฆller Galliera til Top Gear.
Udover det nye rat byder den nye Ferrari Amalfi ogsรฅ pรฅ andre opgraderinger. Bilen erstatter den tidligere Roma-model.
Motoren er en V8 med dobbeltturbo. Den er blevet videreudviklet og yder nu 640 hestekrรฆfter og 760 Nm.
Hele instrumentbordet er nyt, og skรฆrmene er blevet stรธrre. Selv passageren foran fรฅr sin egen dedikerede skรฆrm. Startknappen er nu udfรธrt i aluminium.
Ferrari er kendt for at gรฅ langt for deres kunder. Det gรฆlder ikke kun knapper, men ogsรฅ helt unikke biler bygget pรฅ bestilling.
Mรฆrket har en helt afdeling, de kalder Tailor Made. Her kan du fรฅ alt, hvad hjertet begรฆrer, og hvad รธkonomien kan holde til.
Og sรฅ er det en god idรฉ. I hvert fald for Ferrari. Boosted har tidligere kunnet fortรฆlle, at mรฆrkets ikke bare omsรฆtning med deciderede fortjeneste pr. bil er eksploderet.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]