Bilen er måske nok ny. Men sikkerheden i Dacia Bigster er ikke der, hvor man forventer det i 2025, siger medlemsforeningen FDM.
Medlemsforeningen FDM går nu direkte ud og siger, at de ikke kan anbefale den nye Dacia Bigster.
For nok er bilen ny, men sikkerhedsmæssigt halter det en hel del for rumæneren. Omvendt har lavprismærket aldrig lagt skjul på, at sikkerhed ikke ligefrem er en prioritet.
Men den sikkerhed, der så alligevel er i bilen, er bare for lidt. I hvert fald hvis man spørger hos FDM.
– Sikkerheden i Dacia Bigster ligger langt under konkurrenternes, og hvad man bør kunne forvente af en ny bil i 2025.
– For eksempel har Bigster ikke en airbag mellem forsæderne, og bilen savner også en avanceret nødbremse, som afspejler 2025-niveauet af sikkerhed.
– Bigster har ganske vist en del andre sikkerhedssystemer, men testen viser, at de desværre ikke virker rigtig godt.
Sikkerhed er – måske – sparet væk
– At Dacia ikke prioriterer sikkerheden højere, er ærgerligt for bilkøberne og for sikkerheden, siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.
Det er ikke første gang, at FDM kaster sig kritisk over en bil fra Renault-koncernen. Tidligere har den lille elbil Renault Zoe fået drøje hug. Læs mere om det her.
Omvendt er franskmændene ikke de eneste, som FDM sparker til oven på de seneste Euro NCAP-resultater.
Også de identiske trillinger Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland kunne ifølge medlemsforeningen have klaret sig bedre.
Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat i Euro NCAP’s skrappere 2025-test, og de testede biler klarer sig også til fem stjerner i tre af de fire testkategorier.
Men de snubler i sikkerhedssystemerne, som ikke er opdateret med de nyeste funktioner, lyder det fra FDM.
Medlemsforeningen brokker sig eksempelvis højlydt over, at ingen af bilerne overvåger føreren godt nok.
Desuden mener medlemsforeningen, der påstår at være en sammenslutning for de danske bilister, at det halter med airbags i bilerne.
Helt konkret mangler der en airbag mellem forsæderne. Den påstår foreningen, at Stellantis-koncernen har sparet væk.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]