Annonce:

FDM erkender: Folk i elbiler får kæmpe regninger

Udløbet fabriksgaranti på populære elbiler kan betyde dyre reparationer. Vitale komponenter som elmotor og lader kan koste bilejere op mod 100.000 kroner.

Reparationer på elbiler kan blive en dyr affære for ejerne. Særligt når bilens fabriksgaranti er udløbet.

Priser for udskiftning af centrale dele som en elmotor kan nå op på 100.000 kroner. Det gælder også for andre komponenter som laderen i bilen. Batteripakken er i flere tilfælde endnu dyrere.

Mange populære elbilmodeller har nu en alder, hvor garantien ikke længere dækker de første eksemplarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver TV2.

Det kan efterlade ejerne med potentielt store regninger. Årsagen er ofte, at mange komponenter er specialfremstillede til de specifikke bilmodeller.

Derfor kan reservedelene i mange tilfælde kun købes gennem bilmærkernes egne værksteder.

Disse værksteder kaldes mærkeværksteder. Yasser Abaiji er teknisk konsulent hos FDM. Han forklarer problematikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Det er ikke noget, man kan hente fra den lokale reservedelshylde, siger FDM’s teknisk konsulent Yasser Abaiji til TV 2.

– Derfor er man i rigtig mange tilfælde nødsaget til at kontakte et mærkeværksted, og det kan løbe op i rigtig mange penge, uddyber han.

Reservedelspriser på elbiler presser ejere

Et eksempel er bilens airconditionanlæg. Hvis det stopper med at køle, går det ud over mere end blot komforten i kabinen.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Et defekt airconditionanlæg kan også få andre og meget dyrere konskevenser, fordi det også bruges til at køle andre dele end blot kabinen ned.

Ifølge Yasser Abaiji koster sådan en omgang typisk 20.000 kroner og opefter. Andre vitale dele er også kostbare at erstatte. En ny lader til bilen kan koste omkring 25.000 kroner.

Konsekvenser af defekte elbilkomponenter

Prisen for en ny elmotor er endnu højere. Her kan beløbet nå op på 80.000 kroner. Yasser Abaiji understreger, at de nævnte priser udelukkende dækker reservedelene. Udgifter til arbejdsløn på værkstedet kommer oveni.

Mere efter annoncen:

Her skal forbrugerne og folk i elbiler generelt være opmærksom på, at batteripakker er endnu dyrere.

Boosted har flere gange fortalt om enormt høje værkstedsregninger, fordi en batteripakke i en ældre elbil er stået af.

Mere efter disse links:

Desværre er det ikke noget, der ser ud til at være blevet et mindre problem i selv de helt nye elbiler. Volvo tager eksempelvis næsten 400.000 kroner for et nyt batteri. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også