Synsdata for de 20 mest populære elbiler i Danmark viser, at det står skidt til. I hvert fald er dumpeprocenten ekstremt høj, mener FDM.
Tesla Model 3 har den højeste dumpeprocent af alle de 20 mest populære elbiler i Danmark. Omvendt klare mange af konkurrenterne sig ikke meget bedre.
Det viser nye tal fra Færdselsstyrelsen, som FDM har fået aktindsigt i.
For selvom dumpeprocenten bliver lavere, når Tesla Model 3 trækkes fra, er det stadig alamerende mange biler der fejler. Særligt fordi ingen af bilerne er ældre end 4 år.
Eksempelvis dumper 15 procent af Tesla Model 3, 14 procent af MG ZS EV og et tilsvarende antal Renault Zoe. Lidt bedre bliver det for Peugeot e-208, Nissan Leaf og VW UP!-trillingerne.
De sidstnævnte biler kom nemlig også som elbiler, selvom de i dag for længst er udgået fra det danske marked.
Dumpeprocenten fortæller omvendt ikke hele historien om elbilerne og deres mulige svagheder. For synsmænd er sådan noget som softwarefejl nemlig uinteressant. Så fejlene i bilerne kan sagtens være endnu flere, end dem der dukker op ved det periodiske syn.
Er det en brugt – måske 4 år gammel eller ældre – elbil, man leder efter, er rådet af samme grund meget simpelt. Sæt dig grundigt ind i bilmodellens generelle historik. Det er værd at kende til de såkaldte børnesygdomme. Den enkelte bil skal selvfølgelig også være i orden.
Men hvilken 4 år gammel elbil klarer sig så egentlig bedst i synshallerne. Ifølge Færdselsstyrelsens opgørelse er der færreste problemer at komme efter i Audi e-tron med en fejlprocent på én.
Men igen fortæller det ikke hele historien. Audi/Volkswagen-koncernen er nemlig plaget af massive problemer med både software og batterier, der riskerer at futte hele bilen af. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: