Hos medlemsforeningen FDM er man ikke meget for, at benzin- og dieselbiler betaler for den kommende omlægning af registreringsafgiften. Foreningen har alligevel et forslag.
Regeringen er godt i gang med de forhandlinger, der efter alt at dømme dræber registreringsafgiften i Danmark, i hvert fald på elbiler.
Og kommer det dertil, at der mangler penge i statskassen – et såkaldt provenutab – må benzin- og dieselbilerne igen holde for.
Det foreslår FDM.
Godt nok mener medlemsforeningen, at hverken benzin- eller dieselbil-ejere igen skal betale for, at elbilerne bliver billigere. Det ville være urimeligt, lyder det.
Både FDM og Autobranchen Danmark foreslår dog alligevel, at regeringen og partierne i Folketinget kan lægge et tillæg til de periodiske ejerafgifter på dansk indregistrerede biler.
Sådan skal benzin- og dieselbiler betale for afgiftsfrie elbiler
Noget der i forvejen er steget hvert år og fortsat vil gøre det. Læs mere om det her.
Problemet med provenuet kan ifølge organisationerne også løses ved at tvinge udenlandske person- og varebiler til at køre på de danske veje under en løsning med fysiske eller digitale mærkater. En såkaldt vignet.
Allerhelst ser FDM dog, at finansieringen af omlægningen på bilafgiftsområdet kommer fra de CO2-kvote-krav, som EU indfører i 2027. Og så kommer diesel- og benzinbil-ejere alligevel til at betale for de eventuelt afgiftsfrie elbiler.
Det nye system, der har fået navnet ETS 2, forventes nemlig at bidrage med yderligere halvanden milliard kroner i statskassen i løbet af 2030. Pengene kommer direkte fra mere afgift på brændstof.
Helt konkret vil ETS 2-reglerne allerede fra 2027 gøre benzin 1,07 kroner dyrere pr. liter, end det er i dag. Diesel bliver 1,17 kroner dyrere pr. liter.
Underligt nok er det fra de samme kvote-regler, som FDM kritiserede så sent som i december 2023, at man vil hente finansieringen til afskaffelsen af registreringsafgiften.
Mens FDM på mange måder vil have benzin- og dieselbil-ejere til at betale for elbilerne, har politikerne på Christiansborg travlt.
Transportminister Thomas Danielsen (V) har nemlig sagt, at det samlet set ikke må blive dyrere at køre bil i Danmark. Alligevel vil han have en ny aftale på området igennem inden sommerferien.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]