FDM har fundet alvorlige fejl med slรธr i styretรธj og hjulophรฆng pรฅ nyere biler fra Tesla. Fejlene dumper bilerne til syn.
FDM retter en alvorlig advarsel direkte mod Tesla. I hvert fald bรธr ejerne vรฆre opmรฆrksomme pรฅ flere alvorlige fejl i bilerne.
Medlemsforeningen oplever et stigende antal sager med alvorligt slรธr i styretรธj og baghjulsophรฆng pรฅ de populรฆre elbilmodeller Tesla Model 3 og Tesla Model Y.
Problemerne er sรฅ udtalte, at bilerne i flere tilfรฆlde bliver dumpet til syn.
Det er bรฅde i FDMs tekniske rรฅdgivning og pรฅ foreningens testcentre, at de bekymrende fejl dukker op.
Slรธret i ratstammen er i mange tilfรฆlde sรฅ markant, at rattet kan bevรฆges bรฅde op og ned og fra side til side.
Det er et problem, der normalt ses pรฅ meget รฆldre biler med mange kilometer pรฅ tรฆlleren.
FDM ser ogsรฅ slรธr i bรธsningerne i bilernes baghjulsophรฆng. Det opdages, nรฅr bilerne undersรธges pรฅ en lift pรฅ samme mรฅde som alle andre bilmรฆrker.
Det er pรฅ trods af, at Tesla har andre anvisninger til, hvordan bilerne skal undersรธges.
Tesla skal fรธlge samme synsregler
– Slรธr i hjulophรฆng og styretรธj er noget, vi normalt fรธrst ser pรฅ รฆldre biler, som har kรธrt mange kilometer.
– Men med de to Tesla-modeller er der tale om nyere biler, og det er for tidligt, at der allerede opstรฅr vรฆsentligt slรธr her, siger Lone Otto, omrรฅdechef i FDMs tekniske rรฅdgivning, i en pressemeddelelse.
– Nรฅr der er grund til bekymring, skyldes det, at det er komponenter, der har betydning for sikkerheden, og derfor dumper vi dem til syn.
FDM har lรฆnge vรฆret i dialog med Tesla om problemet. Bilproducenten anerkender dog ikke, at slรธret skulle udgรธre et problem.
Efter et nyt mรธde med FDM i maj vil Tesla nu udvikle en ny metode til at mรฅle slรธret under belastning.
Fรฆrdselsstyrelsen er ogsรฅ blevet inddraget i sagen. Styrelsen bekrรฆfter over for FDM, at biler med vรฆsentligt slรธr i styretรธj og hjulophรฆng ikke kan godkendes ved et periodisk bilsyn.
Fรฆrdselsstyrelsen siger ogsรฅ, at Tesla ikke er noget specielt. Mรฆrket skal nemlig synes efter det samme metoder og standarder som alle andre biler i Danmark
Det er en udmelding, FDM er meget tilfreds med.
Det skal du gรธre som Tesla-ejer
– At Fรฆrdselsstyrelsen sรฅ direkte bekrรฆfter os i, at vores vurdering omkring slรธr og bilsyn er korrekt, er vi meget tilfredse med, siger Lone Otto.
– Ikke mindst fordi vi i รธjeblikket oplever, at bilejerne bliver kastebold mellem Tesla og synsvirksomhederne, som dumper bilerne. Det er ikke rimeligt, forklarer hun.
Problemerne er ikke helt nye. Fรฆrdstyrelsens egne tal viste tidligere pรฅ รฅret, at nรฆsten 25 procent af Tesla Model 3 fra รฅrgang 2020, som var til syn sidste รฅr, blev dumpede.
En af รฅrsagerne var netop vรฆsentligt slรธr.
I Danmark er der indregistreret nรฆsten 37.000 Tesla Model 3 og godt 40.000 Tesla Model Y. Det er altsรฅ en meget stor gruppe bilejere, som potentielt stรฅr med et problem.
Hvis bilen stadig er dรฆkket af Teslas garanti pรฅ fire รฅr eller 80.000 kilometer, mener FDM, at fejlen er en mangel, som skal udbedres.
FDM anbefaler derfor ejere af Model 3 og Model Y at fรฅ bilen testet hos en uvildig part inden garantiudlรธb.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]