Der står stadig, at der er aktiv fartkontrol på Storebælt. Men det er fup. For politiet udskriver ingen bøder til bilister og har aldrig gjort det.
Trafikanter på Storebæltsbroen mødes af store skilte, der advarer om aktiv fartkontrol. Men det er løgn.
For i to år er der ikke ene éneste bilist, der har fået en bøde for at køre for stærkt over broen.
Den lovede automatiske fartkontrol på Storebæltsbroen lader stadig vente på sig.
Justitsminister Peter Hummelgaard (S) lovede ellers i efteråret en snarlig løsning. Men bilister kan fortsat køre over broen uden frygt for fartbøder fra en automatisk kontrol. Den nuværende situation er uændret.
Det skriver Ekstra Bladet.
Siden 2023 har ellers skilte advaret om hastighedskontrol. Det er dog Sund & Bælt, der står bag målingerne, og ikke politiet.
Sund & Bælt har ansvaret for driften af broen. De har opsat udstyr, der scanner nummerplader flere steder på overfarten.
Systemet kan udregne en bils gennemsnitshastighed mellem to punkter. Kører en bilist for stærkt, sendes sagen videre til politiet.
Problemet er bare, at politiet ikke kan bruge det indsamlede materiale. Dokumentationen fra Sund & Bælts system er ikke tilstrækkelig som bevis i en retssag.
Udsigt til permanent fartkontrol i 2025… måske
Derfor har politiet afvist samtlige sager, som Sund & Bælt har videresendt. Resultatet er, at ingen bilister har modtaget bøder for hastighedsoverskridelser baseret på de her målinger.
Det til trods for de store, gule skilte om ‘Aktiv fartkontrol’. Skiltene giver et indtryk af, at farten overvåges og håndhæves konsekvent.
Den manglende konsekvens har skabt en forvirrende situation for de mange tusinde trafikanter, der dagligt krydser broen. Mange tror, at fartkontrollen er fuldt operationel og udstedt af politiet.
Sagen har været præget af langsommelighed og bureaukratiske forhindringer. Forskellige myndigheder har peget fingre ad hinanden.
Nu melder Vejdirektoratet dog, at en løsning er på vej. En permanent og lovlig fartkontrol forventes at være klar til brug.
Stærekasser skal sikre lavere hastighed
– Vi forventer, at den permanente fartkontrol vil være i drift i løbet af 4. kvartal 2025,” oplyser Vejdirektoratet til avisen.
Den kommende løsning vil formentlig involvere stærekasser. De er kendt fra andre strækninger på det danske vejnet, hvor de automatisk fotograferer fartsyndere.
Indtil de nye systemer er på plads, fortsætter den nuværende, ineffektive ordning. Bilister bliver fortsat mødt af advarselsskilte uden en reel konsekvens bag.
Forvirringen om fartkontrol er ikke kun begrænset til Storebæltsbroen. Boosted har tidligere kunnet fortælle, at politiet i Danmark ikke er meget for at tale om én bestemt type overvågning.
Alligevel er den helt konkret overvågning blevet afsløret. Og den ligger nu frit tilgængelig på nettet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]