Nye tal afslører en anden side af elbilsalget i Europa. Væksten drives af firmaer. Mens Audi, BMW, VW og Mercedes kæmper med at overbevise private købere.
Elbilsalget i Europa er i fremgang. Altså på papiret.
For bag de tilsyneladende flotte tal, der ser voldsomme ud fordi de udspringer af beskedne udgangspunkter, gemmer sig en markant udfordring.
Det er nemlig slet ikke privatbilisterne der driver salget. Og slet ikke for de tyske mærker som Audi, BMW, VW og Mercedes.
Væksten kommer primært fra erhvervslivet og de biler som bilmærkerne selv får indregisteret som en del af deres flåde.
Det skriver Handelsblatt.
Den udvikling vækker bekymring hos eksperter. Stefan Reindl, der er direktør for Instituttet for Bilindustrien (IfA), kalder udviklingen ‘bekymrende’.
Ifølge Reindl er antallet af indregistreringer til privatbilisterne den mest pålidelige måling af den reelle efterspørgsel på markedet.
De viser, hvad almindelige forbrugere rent faktisk vil købe.
De nyeste data understreger problemet. Kun 31 procent af alle nye elbiler i første kvartal af 2025 blev købt af private.
Det er et mærkbart fald fra 38 procent i 2023 og 35 procent i 2024.
Til sammenligning har andelen af privatkøb på tværs af alle drivlinjer ligget stabilt på omkring 37 procent i Europa. Elbilerne skiller sig altså negativt ud.
Elbilerne kan ikke lokke de private
En forhandler for et større tysk bilmærker sætter ifølge avisen meget klare ord på udviklingen.
Han forklarer, at de private nyregistreringer tydeligt afslører, hvilke mærker der rammer den rigtige pris. Og ikke mindst, hvem der ikke gør.
Og det er ikke ligefrem opløftende for de tyske mærker. Både Audi, BMW, Mercedes, Opel og Volkswagen klarer sig dårligt.
Deres andel af private elbilsalg ligger under det europæiske gennemsnit. Den er også lavere end andelen af private salg for deres egne benzin- og dieselbiler.
For at holde salgstallene oppe, bruger benytter bilmærkerne sig af forskellige trick. De giver store rabatter på leasingaftaler og laver attraktive tilbud til store flådekunder. Det pynter på den samlede registreringsstatistik.
Det samlede salg af elbiler i Europa nåede 610.000 biler i årets første kvartal. Det er en stigning på 27 procent sammenlignet med samme periode året før.
Den flotte fremgang dækker dog over, at mindre end en tredjedel af bilerne er endt i privatbilisternes garager. Resten blev indregisteret til virksomheder, udlejningsselskaber eller som demobiler hos forhandlerne.
Politisk indgreb og fremtidens elbilsalg
Den svage private efterspørgsel har fået politisk opmærksomhed. I Tyskland overvejer regeringen nu at genindføre det tilskud til elbiler, som ellers forsvandt i december 2023, da der skulle lukkes huller i statskassen.
Uden en stærk og ægte efterspørgsel fra private forbrugere, står elbilmarkedet ikke bare på et usikkert fundament men direkte svagt.
At tvinge bilisterne over i biler, der reelt ikke er efterspørgsel på, kommer der dog sjældent noget godt ud af. På den konto er flere ellers fremadstormende bilmærker begyndt at knække i konkurser. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]