KTM skal betale mindst 4 milliarder af en gæld på 19 milliarder kroner for at overleve en konkurs. Alligevel genstartes produktionen i midten af marts.
De ansatte på KTM’s østrigske fabrik kan snart vende tilbage til arbejdet.
Det skriver Speed Week.
Og de får nok at lave. Motorcykelmærket skal blot 14 dage efter betale mindst 4 milliarder danske kroner til sine kreditorer for at undgå en konkurs.
Til en start puster det kriseramte motorcykelmærke liv i ganske få produktionslinjer. Det kan lade sig gøre, fordi en udvidet ejerkreds har hældt 366 millioner kroner i selskabet.
Senest om fire måneder skal KTM have gang i yderligere 4 samlebånd. Det selvom motorcykelmærket har en kvart million motorcykler stående på lager. Læs mere om det her.
Og det er de motorcykler, som ledelsen nu skal have solgt fra, før de ansatte kan fylde lagerne op igen. Den milliardstore betaling til kreditorerne er dog kun én af KTM’s mange udfordringer.
Det italienske mærke Agusta, der har hørt under den samme koncern indtil nu, skal som en del af redningsplanen sælges tilbage til sine oprindelige ejere. Det betyder, at mindst 500 af KTM’s 4.500 ansatte står uden job.
Der har også været en del tvivl om Husqvarna-mærket, som KTM-ejeren PIERER Mobility AG fremstiller på licens fra Sverige.
Men ifølge Speed Week står det nu klart, at KTM lader det svenske mærke og licensaftalen glide i baggrunden for at bringe fokus mere ensidigt tilbage på KTM.
Det fremgår ikke af aftalen mellem den nye ledelse hos KTM og kreditorerne, om mærket kan vende tilbage til motorsportens verden. Mærket trak sig i begyndelsen af januar fra toppen af MC-sportens verden. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: