Mens myndighederne i Tjekkiet fra denne sommer vil tillade 150 km/t, overvejer man i Schweiz at forbyde alt over 80 km/t på tilsvarende veje.
Herhjemme vil flere lokalpolitikere forbyde bilisterne at køre over 90 km/t på landets motorveje. Men i Schweiz går man muligvis endnu længere.
Det skriver avisen Blick.
For selvom der har været forslag fremme om at hæve hastigheden til 130 km/t på de schweiziske motorveje, er det hver gang blevet droppet.
Ifølge myndigheden Federal Roads Office (Astra) har test i stedet vist, at 80 km/t på motorvejen er ‘den ideelle hastighed i myldretiden’. Det skal forhindre trafikpropper, lyder argumentet.
– Om nogle år vil vi formentlig ikke have andet valg end at indføre en hastighedsgrænse på 80 km/t over hele linjen i myldretiden i hele Schweiz for at forhindre permanente trafikpropper.
Det sagde Astra-direktør Jürg Röthlisberger til avisen Tages-Anzeiger i slutningen af 2023.
I 2026 skal der være udrullet en infrastruktur, som forhindrer bilister i at køre hurtigere end 80 km/t i hele alpelandet. På det tidspunkt skal hastighedsgrænsen gælde i hele landet.
Imens schweizerne skal forberede sig på, at de forbyder at køre mere end 80 km/t, kan tjekkerne se frem til, at de må trykke hårdere på speederen. Læs mere om det her.
Samtidig gør Holland klar til at hæve den tilladte hastighed på landets motorveje til 130 km/t. Men noget tyder på, at bilisterne gerne vil lade sig begrænse af nye love.
I hvert fald svarede et flertal af tyskerne, at de gerne vil gøre op med, hvad deres Autobahn måske er allermest berømt for – nemlig den frie hastighed.
Var der valg i morgen, hvilket der faktisk er, blev det forbudt. Et flertal af tyskerne vil nemlig forbyde alt over 130 km/t.
Resultatet er til at tage og føle på. 53 procent vil forbyde den frie hastighed, 40 procent er lodret imod, mens 6 procent svarer, at de er i tvivl.
I alt har 1.002 personer svaret på spørgsmålene i undersøgelsen.
Det skriver avisen Bild på baggrund af data fra Autoscout24.
Læs flere artikler efter annoncerne: