Annonce

Euro NCAP kræver 5 knapper for at give biler topkarakter

Den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP strammer nu kravene. Fra 2026 er det slut med at gemme alt i skærme, hvis bilmærkerne vil have fem stjerner.

Den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP strammer nu kravene og forlanger, at bilmærkerne genindfører fysiske knapper til fem helt centrale funktioner.

Det nye krav er en direkte konsekvens af den farlige trend med store touchskærme, der fjerner førerens opmærksomhed fra vejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra 2026 vil det ikke længere være muligt at opnå en topkarakter på fem sikkerhedsstjerner, hvis alt er gemt væk i en menu på en skærm.

I årevis har bilmærkernes ellers været i gang med at digitalisere de fysiske knapper og deres funktioner væk.

Store, minimalistiske touchskærme har erstattet de traditionelle knapper og kontakter. Men den udvikling udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko, mener Euro NCAP.

Et opgør med de farlige skærme

– Den overdrevne brug af touchskærme er et branche-dækkende problem, siger Matthew Avery, direktør hos Euro NCAP.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener, at bilmærkerne i jagten på et minimalistisk design og lavere produktionsomkostninger har tvunget vigtige funktioner ind i komplekse menusystemer.

Det kræver unødigt meget af førerens opmærksomhed og øger risikoen for ulykker. Det er den udvikling, Euro NCAP nu vil sætte en stopper for.

Fra 2026 vil der blive indført nye testprocedurer.

Krav om knapper til fem basale funktioner

Mere efter videoen

For at opnå en topkarakter på fem stjerner, skal en ny bil fremover have fysiske knapper, kontakter eller stilke til fem helt basale funktioner:

  • Blinklys
  • Havariblink
  • Horn
  • Vinduesviskere
  • eCall (automatisk nødopkald)

Selvom de fem point for knapper ikke lyder af meget i det samlede regnskab, er de afgørende.

En fem-stjernet sikkerhedsvurdering fra Euro NCAP er i dag et af de vigtigste salgsargumenter for bilproducenterne. Ingen har råd til at miste den.

Kravet fra Euro NCAP kommer i kølvandet på en bølge af kritik fra både kunder og journalister.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, har VW-chefen Thomas Schäfer netop været ude og undskylde for mærkets udskældte touch-knapper. Han indrømmer, at de var en “kæmpe fejl” og lover, at de fysiske knapper får et stort comeback.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også