Annonce

EU vil tvinge bilister til at skrotte afmeldte biler

Nyt EU-lovforslag vil gรธre det ulovligt at have en bil afmeldt i mere end 18 mรฅneder. Ejere af veteranbiler frygter, at det vil koste dem deres klenodier.

Et nyt, omstridt lovforslag fra EU-Kommissionen vil fremover tvinge bilister til at skrotte deres biler, hvis de har vรฆret afmeldt i mere end 18 mรฅneder.

Forslaget er et direkte angreb pรฅ ejere af veteranbiler og biler under restaurering.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Det nye udkast til lovgivning har vakt stor debat i Europa. Forslaget fremgรฅr af et sรฅkaldt rรฅdsdokument.

Her mener svenske Carup via kunstig intelligens at have fundet oplysningerne om, at EU รธnsker at tvinge bilister med afmeldte biler ud til diverse ophuggere.

Mรฅlet med den potentielt drastiske lovgivning er todelt.

EU รธnsker bรฅde at fรฅ flere udtjente biler til genvinding. Samtidig skal forslaget sikre, at potentielt miljรธskadelige, gamle biler fjernes forsvarligt fra Europas veje.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Lovforslaget rammer veteranbiler hรฅrdt

Ifรธlge udkastet vil en bil, der har vรฆret afmeldt i 12 eller 18 mรฅneder, blive tvunget til at blive skrottet.

Det vil ramme ejere af veteranbiler og entusiaster sรฆrligt hรฅrdt. De svenske og tyske ejere af klassiske biler har ofte deres biler afmeldt i lange perioder, mens bilerne restaureres eller stรฅr i vinterhi.

– Et sรฅdant krav til skrotning vil ramme ejere af veteranbiler hรฅrdt, advarer den svenske EU-politiker Henrik Nyberg.

Mere efter videoen

Han understreger, at forslaget er et af flere, der cirkulerer i Bruxelles.

Motorstyrelsen fรธrer ikke tilsyn med afmeldte biler

Implementeringen af den potentielle lovgivning vil skabe kaos i Danmark. Motorstyrelsen fรธrer i dag nemlig ikke tilsyn med biler, efter de er blevet afmeldt.

Det betyder, at en eventuel lov vil krรฆve store รฆndringer i den danske administration for at kunne implementeres.

Ifรธlge Troels Meier, direktรธr i Autoparts24, vil forslaget formentlig ramme svenske og tyske bilejere hรฅrdere deres interessefรฆller i Danmark.

De har en lรฆngere tradition for at have flere biler, der lรธbende bliver til- og afmeldt.

Han anerkender dog den positive intention bag loven.

Mere efter annoncen

Meier mener, at det er positivt, at EU fรฅr mere styr pรฅ, hvad der sker med udtjente biler. Det sikrer mere genanvendelse og beskytter miljรธet.

Kamp mellem miljรธmรฅl og ejendomsret

Lovforslaget sรฆtter fokus pรฅ det, der kan blive en kรฆmpe konflikt mellem bilejere og lovgivere i hele EU. Det vil sige de 27 medlemslande.

Det store spรธrgsmรฅl gรฅr pรฅ miljรธmรฅl og den private ejendomsret. Mรฅ staten tvinge dig til at skrotte et kรธretรธj, du har betalt for, blot fordi du ikke bruger det?

Mere efter annoncen

Den nye lovgivning, hvis den vedtages, vil tvinge alle EU-lande til at overvรฅge og potentielt gribe ind over for bilejernes ejendomsret.

Interessen for at holde liv i gamle biler synes omvendt i hvert fald ikke at blive mindre.

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er det nemlig muligt at kรธre op til 1,5 millioner kilometer i den samme personbil.

Det beviste ejeren af en Honda Accord fra 1992. Et sรฅdant kรธretรธj ville med den nye EU-lovgivning potentielt blive tvunget til skrotning, hvis det blot stod stille for lรฆnge.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ