Annonce

EU vil fordoble ethanol i benzin til 20 procent

EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, presser pรฅ for hurtigst muligt at indfรธre E20-benzin. Det kan dog skabe store og dyre problemer for millioner af รฆldre biler.

EU presser nu pรฅ for at fordoble mรฆngden af ethanol i den benzin, du tanker.

Planen er hurtigst muligt at indfรธre E20-benzin med 20 procent ethanol i hele unionen. Altsรฅ i alle 27 medlemslande.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Det skal, siger EU, ske som et led i den grรธnne omstilling. Men det nye brรฆndstof kan vise sig at vรฆre en tikkende bombe under millioner af รฆldre biler.

I dag indeholder den mest almindelige benzin, E10, 10 procent ethanol.

Men nu รธnsker EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, at tage skridtet videre. Det sker med inspiration fra lande som Indien, hvor E20-benzin allerede har erstattet E10.

Lavere CO2-udledning og fรฆrre olie-milliarder

Argumenterne for at รธge mรฆngden af ethanol er primรฆrt รธkonomiske og klimamรฆssige.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Ifรธlge den indiske regering har skiftet til E20 reduceret landets olieimport med, hvad der svarer til 35 milliarder danske kroner om รฅret.

Samtidig har det รธget de lokale landmรฆnds indkomst fra sukkerproduktion med 32 milliarder kroner. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I nogle lande er det endda muligt at tanke E30-benzin, mens vi herhjemme stadig kan tanke benzin med mindst muligt ethanol-indhold, nemlig E5.

Mere efter videoen

En anden fordel er en lavere CO2-udledning. Siden Indien begyndte at blande ethanol i benzinen i 2014, har landet ifรธlge BBC reduceret sin CO2-udledning med nรฆsten 70 millioner ton.

Det er de fordele, som EU nu ogsรฅ รธnsker at opnรฅ. Men medaljen har en alvorlig bagside for mange bilejere.

Advarer: Kan give alvorlige motorskader

Selvom moderne biler er designet til at kรธre pรฅ benzin med ethanol, kan E20 ifรธlge eksperter fรธre til et hรธjere brรฆndstofforbrug.

For รฆldre biler er problemerne dog langt mere alvorlige.

Ethanol er hygroskopisk, hvilket betyder, at det tiltrรฆkker vand. Det kan forรฅrsage rust og korrosion i brรฆndstoftanke og -slanger af metal.

Endnu vรฆrre er det, at ethanol kan angribe og oplรธse gummi-komponenter. Det gรฆlder for eksempel pakninger og slanger i รฆldre bilers brรฆndstofsystem.

Mere efter annoncen

Det kan fรธre til utรฆtheder og i vรฆrste fald motorstop eller brand. Mange รฆldre biler kan derfor slet ikke tรฅle det nye brรฆndstof.

At hรฆlde E20 pรฅ en รฆldre bil kan altsรฅ fรธre til dyre motorskader.

Mens EU altsรฅ presser pรฅ for mere ethanol i benzinen, er der samtidig tegn pรฅ, at det store politiske pres for en ren elektrisk fremtid er ved at aftage.

Mere efter annoncen

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har EU-Kommissionens formand selv รฅbnet for en revurdering af det planlagte 2035-forbud mod nye benzin- og dieselbiler.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ